Egyéb

szíriai rutafű

Szíriai rutafűPeganum harmala a Nitrariaceae családjába tartozó növényfaj, mely Indiától keletre eső mediterrán vidéken őshonos. A szíriai rutafüvet gyógynövényként, a perzsaszőnyegek színező anyagaként és vallásos-misztikus szertartásokon is használták.

Hatóanyagai közül legjelentősebb alkaloidok a Harmalin, Harmin és Harmalol a Vasicin és a Harmane.
A gyökerekben, szárban és levelekben is jelentős az alkaloid tartalom. Magvainak őrölt porából készült a perzsaszőnyegek jellegzetes vörös színezőanyaga.

Gyógyászati hatásai

Gyógyászati szempontból a növényben található béta-karbolin alkaloidák antioxidáns és antimutagén hatásai a legjelentősebbek. A topoizomeráz enzimek gátlásán keresztül, akadályozza a DNS szintézist, mellyel a tumorok kialakulását gátolhatja.
A növényben található harmin és származékai sejtméregként hatnak, mellyel szintén daganatellenes hatást fejtenek ki. Tradicionálisan a bőrrák kezelésére és a bőr alatti daganatok kezelésére használták de újabb kutatások szerint a leukémiás sejttenyészetek ellen is jó hatásfokkal alkalmazták.
A harmalin, monoamin-oxidáz (MAO) gátló hatással rendelkezik, ezért depresszió kezelésére is jól alkalmazható.
Magjainak füstje rendkívül jó parazita, penészgomba és baktériumölő hatású, ezért bélgombák és baktériumok, tetvek elleni szerként és füstjét rovarirtásra is használták.
Bélférgek hajtására és a malária kórokozója ellen is tardícionálisan használt a Peganum harmala .
A malária kezelésére a mai napig is hatékony gyógynövény, mert a malária más szerekre rezisztens kórokozóit is képes elpusztítani. A szíriai rutafű főzetét gégegyulladás kezelésére is használják.

Tudatmódosító hatásai

A Peganum harmalának azonban van még egy nagyon jelentős hatása. Mivel MAO gátló szer, ezért nem csak a depresszió kezelésében de bizonyos szintű tudatállapot változás elősegítésében is hatékony, más szerekkel, növényekkel kombinálva kifejezetten pszichoaktív hatás érhető el az alkalmazásával.
A Dél-Amerikában tradícionális sámán ital az ayahuasca növényétől, a Banisteriopsis caapi-tól jóval erősebb hatású növényről van szó.
Különösen a triptamin tartalmú gombákkal vagy cannabissal együtt fogyasztva érhető el vele, erős pszichoaktív hatás, így a keleti kultúrában, elsősorban az iráni, perzsa kultúrában használták ezt a növényt spirituális és sámánisztikus szertartásokban.

Fűszerként is használható

A szíriai rutafűből tradícionálisan szent ételeket is készítenek, tejjel, mézzel és tradícionális fűszerekkel.
Érdekes, hogy ez a növény hazánkban is megtalálható volt, feljegyzések vannak arról, hogy például a Gellért hegyen is előfordult, melyről arra következtethetünk, hogy nem véletlenül került ide, vagy az török hódoltság alatt vagy akár régebbről, de az biztos, hogy a népi gyógyítók, sámánok ezen a területen is jól ismerték a Peganum harmalát.

Ajánlott írásaink


Férfi bajok – természetes tesztoszteronszint fokozás

bodza

Fekete bodzaSambucus nigra a bodzafélék családjába tartozó, ernyősvirágzatú növény. Jellemzően május és júniusban virágzik. Bogyója érett állapotban fekete.
A bodzának a virágzata és az érett bogyói is de még a bodzacserje levelei is rendelkeznek gyógyhatásokkal.

Hatóanyagai

Virágja: szaponinokat,rutint és kevés illóolajat tartalmaz valamint nyálkát, cukrokat és cseranyagokat, ezen kívül gyantát, kolint, quercenint, szambunigrint, kéksavglikozidát és emulzinenzimet.
Bogyója: gyümölcssavakat, C és A vitamint, cseranyagokat (3%) nyomokban illóolajat és antociánfestéket.
Levele: cseranyagokat, gyantát, szambucin-alkaloidát, szambunigrin kéksavat ás A provitamint tartalmaz.
A bodza kérgét is használhatjuk drogként, szárítva és őrölve.

Gyógyászati hatásai

Belsőleg használva kiváló izzasztó és köptető hatású, így megfázásos időszakban kitűnő gyógytea. Vizelethajtó és veseműködést szabályzó, így vérnyomáscsökkentő hatása is van továbbá kitűnő köhögés csillapító és vértisztító hatású. Enyhén hashajtó hatása is van.
A bodza nyugtató hatással is rendelkezik ezért különböző nyugtató teakeverékekben és étrend kiegészítőkben is gyakran használják. Ennél fogva migrén, ideggyulladások és álmatlanság esetén is hatásos lehet. A bodza leveléből készített forrázat reumás fájdalmak enyhítésére, lázcsillapításra és koszorúér problémáknál a légszomj csillapítására használatos.

Felhasználása

A bodzából készíthetünk teát, illetve forrázatot de lekvárnak, gyümölcslének, szörpnek, bornak és pálinkának is felhasználható. Egyik legismertebb felhasználási módja az üdítő bodzaital, melyet gyakorlatilag egy kancsó limonádéból a legegyszerűbb készíteni, néhány virágot beáztatva az italba, pár óra múlva kellemes muskotályos ízű italt nyerhetünk.
A bodza virágból vagy bogyóból készített forrázat, készülhet nyers vagy szárított drogból is, a szárított bogyókat meg is lehet őrölni.

Hasonló hatású gyógynövények


Felfázás, hólyaghurut és vesekő kezelése gyógynövényekkel

kreativitás

A pszichológia alapfogalmai sorozatban bemutattam röviden a pszichológia kialakulásának történetét, a modern lélektan kialakulását és korunk pszichológiai irányzatait. A további részekben a pszichológia alapfogalmait mutatom be röviden, hogy a mélyebb pszichológiai irányoknál ezekkel már ne kelljen részletesen foglalkozni.
Az előző részben szó volt az érzékelésről és az észlelésről, a figyelemről, mely az észlelést elősegíti, a tanulásról és az emlékezésről, mely az észleléseket rögzíti. Ebben a részben a képzeletről kreativitásról és az intelligenciáról ejtünk néhány szót.

Képzelet

A képzelet nem más, mint az elménkben tárolt (leginkább a tudatos) tapasztalatok átalakítása és sajátos képek szerinti előhívása. A képzeletnél három lényeges területet kell megemlíteni. Az első az aktív vagy más szóval szándékos képzelet, mely a produktív és a reproduktív képzeletből épül fel. A produktív képzelet új képeket állít elő, míg a reproduktív a mások által előállított (leírt) képeket jeleníti meg (pl. egy regény szereplőit, vagy helyszínét, olvasás közben).
A képzelet másik lényeges területe a passzív képzelet, ide tartoznak az önkéntelen képzeleteink, az álmodozás, hallucináció, ábrándozás és a hipnotikus képek.
A képzelet fogalmához tartoznak az álmaink is, melyek alvás közben felmerülő passzív képek.
Az álmok jelentőségét a pszichológia, Freud óta nagy figyelemmel kíséri, az „Álomfejtés” és „Az alvás mint létfontosságú időtöltés” című írásaimban sok érdekes dolgot olvashattok az alvásról és az álmokról.

Kreativitás

A kreativitáson, az emberi alkotóképességet értjük, mely a tapasztalatok összekapcsolása általi újszerű értelemzést jelenti. Bár a kreativitás bizonyos területein összefügg az intelligenciával, de más szempontok szerint teljesen más alapokon nyugszik.
A kreativitáshoz inkább egy divergens (széttartó) gondolkodás, nagyfokú érzékenység az adott problémára, képzelőerő, rugalmasság, átfogóbb gondolkodásmód és nyitottság valamint merészség szükséges. A magas kreativitással rendelkező emberek, sokkal inkább utasítják el a megszokott formákat és hierarchiákat, illetve lépnek ki saját komfort zónájukból az ismeretlenbe, míg ez a magas intelligenciájú emberekre kevésbé jellemző.

Intelligencia

Bár az intelligencia nagy mértékben elősegíti a kreativitást (már csak ha ara gondolunk, hogy az intelligens ember könnyebben elfogadja, hogy a kreativitáshoz ki kell lépni a megszokott keretekből) de sok területen mégis ellentétes mentális folyamatok jellemzik.
Az intelligenciát inkább a konvergens (összetartó) gondolkodás jellemzi, a meglévő ismeretek halmazára építkezik, sokkal következetesebb és szabálykövetőbb és nagyobb hangsúlyt fektet a minták felismerésére.
Bár az intelligenciáról alapjában véve két különböző nézet is létezik, az egyiket szingularitás (egységesség) a másikat pluralistás (többféle képesség) jellemzi.
A szingularisták úgy gondolják, hogy az intelligencia áthatja az egyén teljes személyiségét és kihat annak minden személyiség területére míg a pluralisták több eltérő területen mérik az intelligenciát. Ez utóbbi felfogás szerint a különböző területeken az egyén, különböző mértékű intelligenciával rendelkezik. Így az interperszonális (személyek közti) és intraperszonális (személyen belüli), a teljesítmény, ismeretszerzés és a szokatlan helyzetekre adott válaszok alapján is különböző mértékű intelligencia jellemez egy adott személyt.

A következő rész egy kicsit hosszabb lesz, ebben a gondolkodásról érzelmekről és a motivációról osztok meg veletek néhány gondolatot.

Ajánlott írásaink


Karma jóga – a cselekvés jógája

e vitamin

E-vitaminnak nevezett a természetben leginkább olajos magvakban és gabonákban előforduló anyag, mely 8 féle molekulából állhat. Elméletileg két féle anyagot a tokoferolt és a tokotrienolt tekintik E-vitaminnak de mindkét anyag 4-4 féle molekula variációt alkothat, így jön ki a 8 különböző e-vitamin molekula, melyeket alfa, béta, gamma és delta előtaggal különböztetünk meg, a szerkezetük alapján.

Ezek a molekulák rendkívül erős antioxidáns hatással rendelkeznek, legerősebb közülük az alfa-tokoferol ezért ezen molekula hatásait használják a standardok megállapításánál.
A különböző E-vitamin molekulák különböző típusú szabadgyököket képesek semlegesíteni, ezért hasznosságuk szempontjából nem érdemes különbséget tennünk közöttük.

Az E-vitamin a szabadgyök fogó hatásánál fogva sejtprotektív, védi a sejteket, pontosabban a sejtek hártyáját a külső szabadgyökök okozta káros hatásoktól. Ezen kívül hormonok képződésében (prosztaglandin) és a DNS szintézisében is jelentős szerepet játszik.
Ezen tulajdonságai miatt hatékony az érelmeszesedés folyamatának és a cukorbetegség kialakulásának lassításában valamint az immunrendszer erősítésében. Tehát sokrétűen és szerteágazóan segíti a szervezetet a mindennapi stressz leküzdésében és a regenerációban, így a daganatok kialakulásának megelőzésében is.

Az E-vitamin hosszú távú hiánya nem jellemző, mert normál táplálkozás mellett bevihető a szervezetbe legalább is a minimális napi 6-8 mg mennyiség. Bár zsírban oldódó vitamin de viszonylag gyorsan kiürül ezért pótlására mindenképp érdemes figyelni.

Napi ajánlott fogyasztási mennyisége a nemzetközi normák szerint 100-900 mg között van (Magyarországon 12 mg ot ajánlanak hivatalosan az erre hivatott hatóságok).
Az általános tapasztalatok azt mutatják, hogy preventív jelleggel, amennyiben valaki valamely betegség, például daganatok kialakulásának fokozottabb veszélyével él, akkor napi 200 mg ot érdemes fogyasztani. Különböző betegségek, például szív betegségek vagy bizonyos rákbetegségek kezelése esetén akár napi 800-1000 mg is javasolt lehet, de még 2000 mg E-vitamin napi elfogyasztása sem okoz komolyabb kockázatot.

Mivel a túladagoláshoz az ajánlott mennyiségek százszorosát kellene bevinni, ezért az ebből adódó problémák viszonylag csekély kockázatot jelentenek.

Az E-vitamin természetben a legnagyobb mértékben az olajos magvakban, dió, mogyoró, mandula, napraforgó fordul elő, valamint a búzacsírában és általában a különböző növényi csírákban.
Ettől nagyobb mennyiségben van jelen a különböző hidegen sajtolt olajokban, mint az olíva, mandula, dióolaj vagy a tökmagolaj.
A mesterségesen előállított E-vitamint is szója vagy más növényi olajokból szokták kivonni.
Mivel 100 g dióolaj (108 ml) is csak 30-35 mg E-vitamint tartalmaz ezért nem egyszerű az E-vitamin nagyobb dózisú alkalmazása a természetes táplálékból.
Szelénnel együtt fogyasztva lassabban ürül a szervezetből, tehát javul a hasznosulása és C-vitaminnal együtt alkalmazva is különösen hatékony.
Nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy 360 mg E-vitamin, 500 mg C-vitaminnal és 50 mikro gramm Szelénnel kombinálva (1-2 adagra osztva a teljes mennyiség) ideális mennyiség lehet a napi vitaminszükségletünk és antioxidáns rendszerünk fenntartásához, valamint a betegségek megelőzéséhez.
A szervetlen vas (vas-szulfát) tönkre teszi az E-vitamint, ezért ha valaki vasat is szed azt mindenképp csak szerves (glukonat, citrat) formában tegye és várjon legalább 8 órát a vas és az E-vitamin fogyasztás között.

Az E-vitaminok egyes fajtái okozhatnak allergiás reakciót is, ezért is számítanak a mogyoró, dió, mandula fokozottan allergén anyagoknak, ezért erre mindenképp érdemes odafigyelni.

Ajánlott írásaink:


Népszerű flavonoidok – csoda a növényekből

tudatosság fejlődése

Mit jelent pontosan az a szó, hogy “tudatos”? Mit jelent a tudatosság és hogyan lehetsz tudatos ember?

Tudatosnak lenni, annyi mint ismerni a külső és belső világunkat, ismerni az összefüggéseket és tudni azt, hogy a világon minden mindennel összefügg. Minél átfogóbb tudással rendelkezik valaki önmagáról és a világról amiben él, annál inkább van lehetősége úgy élni az életét, ahogyan arra a legbensőbb természete vágyik.

De vajon fejleszthető a tudatosság és ha igen, hogyan? Megítélhető, hogy valaki éppen mennyire tudatos vagy ez teljesen szubjektív érzés? Esetleg van valami konkrét élmény amihez a különböző tudatszintek köthetők vagy csupán valami elvont fogalomról beszélünk?

Ezekre a kérdésekre és még sok egyéb dologra kaphatsz választ, önmagadról és a világról ebben a cikksorozatban. Remélem tetszeni fog és minél tovább tudod majd követni a tudatosság szintjeit.

Az integrált elmélet

Ken Wilber amerikai filozófus, szociológus, elméletalkotó. 1949-ben született és orvostan hallgatóként kezdte tanulmányait, majd biokémiát tanult. Számos nagysikerű és nagy elismerést kiváltó könyv szerzője, spirituális gondolkodó.

2000 ben jelent meg Integrált pszichológia című könyve, melyet 2008-ban, Integrál szemlélet címmel magyarul is megjelentettek.
Wilber szemlélete, az ősi tradicionális és a modern tudományos ismeretek valamint a különböző világ vallások és filozófiák összesítéséből hoz létre egy olyan egységes – Integrált – szemléletet, amely szem előtt tartja az emberiség jelen kori összes tudását és hitrendszerét és megtalálja az azokban lévő összefüggéseket és hasonlóságokat.

Nem csak a filozófia és pszichológia de az orvos tudomány, kvantum fizika és asztrofizika, biokémia ismeretei is részei az elméletének.
Az elmélet egy összefüggő, egyetemleges gondolkodást mutat, melyben elhelyezi az embert, mint az univerzum részét, ugyanúgy mint az embert alkotó mikroszkópikus világot, az atomi és a szubatomi dimenziókat is. Az elmélet az embert az univerzum részekének tekinti, az emberi élet sajátosságaival és az emberi tudat speciális természetével együtt.

Az elmélet egyik legérdekesebb része, az emberi fejlődési modell, melyben 10 különböző fejletségi szintet határoz meg. Ahogyan az egész szemléletben, itt is a teljes ismert tudásanyagra alapozva, tehát a tradicionális, ősi tudásokat élő és letűnt vallásokat ugyanúgy figyelembe véve, mint a modern tudomány legfrissebb felfedezéseit és legmodernebb elméleteit.

A tudatosság fejlődési skálája

A wilberi fejlettségi skála, különböző tudat szinteket határoz meg, mely fogantatástól és magzati fejlődéstől kezdődik, a racionális és logikus emberi gondolkodás (formális és reflektív) elérésével és meghaladásával átlép a spirituálisnak nevezett tudatszintekre, ahol a különböző tudati szintek és dimenziók megélésével, elérésével az ember lassan kilép önmaga, születéstől fejlődő, korlátain és elkezdi észlelni és megérteni a tudat más aspektusait is.

létra-színsávosEz a fejlődési szakasz, a racionális emberi gondolkodás és világhoz való viszony elérésével, lassan elkezdi meghaladni a racionálisnak mondott világot és átlép egy másik dimenzióba.
Az ember személyiség fejlődésének öt alap szakasza, a szenzoros-fizikai, azaz a születés utáni egyszerű állapottal kezdődik, amikor még a csecsemő, csak érzékszervein keresztül alkot képet a világról, csak fizikai szükségleteit kívánja kielégíteni és még nem támaszkodik a tapasztalati úton megszerzett tudására, úgy is mondhatjuk, hogy teljesen ösztönös.

A következő szint a fantázia és érzelmek szintje, ahol a fejlődő gyermek hitrendszere elkezd kialakulni és különböző fantáziákat hoz létre a részleges tudásából, amelyek érzelmi reakciókat váltanak ki nála.
Itt kezdi el magát programozni az ember, megtanulja, hogy milyen fantáziákat „kell” létrehoznia, ahhoz, hogy különböző érzelmeket kiváltson.

Ezután eljut a gyermek a leképező elme szintjére, ahol a világban tapasztalt dolgokat a saját fantáziáiba ülteti és így már nem önmaga hozza létre az érzelmeket, hanem a tapasztalásaihoz köti őket. Ebben a fejlődési szakaszban gyökereznek a neurózisok, itt tanítja meg az ember önmagával, hogy milyen helyzetre milyen érzelmekkel reagáljon. Ez az időszak nagyjából az óvodás korszakra tehető.
A következő szakasz az ún. szabály és szerep elme, a gyermek itt azonosul valamilyen szerepekkel és kezdi elfogadni, a külvilág erőszakos hatására az érvényesüléshez tartozó szabályokat.
Ezen személyiség szint elérése az iskola érettség kritériuma is a nyugati világban.
Ebben a szakaszban írja meg a legtöbb ember a saját sorsát, mert eldönti (a környezet és saját természete indíttatására), hogy milyen szerepeket fogad el és mihez igazodik további életében.
Sok ember a személyiségének több területén is ezen a szinten marad egész életében.

A wilberi skálán a középső szint, az 5. szint, a racionális elme szintje. Itt már az ember képes gondolkodni, elemezni és változtatni dolgokon, pusztán azzal, hogy megérti a világot, az abban működő rendszereket, legalább is az egója szintjén.
A racionális ember mindent alárendel az egójának és az egója igényeit elégíti ki. Persze több esetben is előfordul, hogy a személyiségének bizonyos részei (erről később írok részletesen) még a szabály szerep elmének engedelmeskedik és ezt próbálja meghaladni, illetve gyakran előfordul az is, hogy a személyiség egy része még alacsonyabb szinten reked.

A racionális gondolkodáson túl

Az ötös szintből kilépve, egy más gondolkodás, egy más tudati szint és egy más élet kezdődik.
A hatos szinten, az ún. Kentaur vízió szintjén, melyet egy rendkívül erős intuitív élményvilág jellemez, a tudat elkezd kilépni az egó határain és integrált tudati szintre érkezik, azaz elkezd hállózat szerűen gondolkodni.
Sok kiváló művészi alkotás vagy tudományos felfedezés ebben a tudati szintben érhető el, itt keletkezik vagy úgy is mondhatjuk, hogy innen származik. Minden ami meghaladja a hétköznapi és logikával előre látható dolgokat, ezen a szinten tapasztalható.
Ezt hívhatjuk a jógik útjának is. (később részletesen kifejtem). Nagy nehézsége az, hogy  logikával megérthető, szavakkal körül írható de nehezen hihető és tapasztalható azon ember számára, aki még nem érte el ezt a szintet.

A cikksorozat további részei


A három guna – avagy a teremtés energiája

álomfejtés

Az álomfejtés ősidők óta része az emberi kultúrának. Nem tudjuk pontosan, hogy mi történik a tudatunkkal alvás alatt, bár számos biokémiai megfigyelés született már az agy működéséről és az alváskutatás is külön tudományterületnek számít napjainkra, de mégis rengeteg még a rejtély ezen a területen.
Freud óta az álomfejtés a pszichológia és azon belül a személyiség elemzés egyik igen fontos területévé vált. Álmainkban aktiválódnak a tudatalatti tartalmak és feldolgozódnak az éber állapotban tapasztalt helyzetek. A pszichológia és álomfejtés tudományának fontos tényezői az archetípusok.

Archetípusok

Az archetípusok tulajdonképpen személyiség részek. Minden emberben minden archetípus megtalálható. Valamelyik erősebb, valamelyik gyengébb, de mindegyik jelen van valamilyen mértékben.
Az archetípusokat a hagyományokból ismerjük, mesékben, történetekben jelennek meg bizonyos személyek, melyek tisztán hordozzák az archetípusra vonatkozó tulajdonságokat. Tulajdonképpen tisztán behatárolható karaktereknek is nevezhetnék őket.
Ezek az archetípusok beépülnek a személyiségünkbe és a tapasztalásunk által kifejlődnek bennünk, az érzés és élményvilágunk által felépített személyiség típusokká.
Életünk során ezek a bennünk élő archetípusok határozzák meg a személyiségünket és más emberekhez, valamint a világhoz való viszonyunkat.

Az árnyék

Az emberi személyiség legsötétebb oldalát Árnyéknak nevezték el. Ez az általunk vélt, legsúlyosabb jellembeli hibák és gyengeségek megtestesítője, melyeket leginkább kerülni szeretnénk. Minden embernek van Árnyék személyisége, ami ha az álmainkban jelenik meg és ott az álmodóval mindig azonos nemű.
Az árnyékot általában elnyomjuk, tagadjuk, nem veszünk róla tudomást, a tudatalattinkba száműzzük, mivel félelmet kelt, ezért nem tanulunk meg bánni vele.

Ellentétes nemű önmagunk

A személyiség részünk másik két érdekes része, az ellentétes nemű részünk melyet  nők esetében Animusnak, férfiak esetében Animának neveznek.

A férfi Animája (azaz női fele) megtestesít minden olyan dolgot, ami ösztönös, női és érzékeny. Nőknél az Animus a férfias tulajdonságokat képviseli, mint a logika és a tárgyilagosság. Ha sikerül ellenkező nemű személyiségünkkel összhangba kerülni, és annak elfogadni, ami valójában, akkor ezzel egészséges alap teremtődik a másik nem megértésére és a saját belső életünk iránti nyitottságra.

Fejlődés a konfliktusok meghaladásával

Az egyes archetípusok (személyiség részek) között az érési folyamat során fellépő konfliktusokat NE fojtsuk el még akkor sem, ha fájdalmas, mert az elfojtással Árnyékunk részévé tesszük, ezáltal tudatalattinkba száműzzük és azok később folyamatosan olyan ösztönös cselekvésre sarkallnak minket, amit nem tudunk kontrollálni, ezáltal romboljuk vele környezetünket, kapcsolatainkat.
Ha tehát álmainkban megjelenik egy ellentétes nemű valaki, nagy valószínűséggel saját ellentétes nemű személyiségünkkel kerültünk konfliktusba, ezt próbáljuk megérteni és meghaladni, hogy a személyiségünk ezen részével is összhangba kerüljünk, ezáltal fejlődhetünk és fejlődhetnek emberi kapcsolataink is.
Ha az árnyékunkkal találkozunk az álmainkban, azaz olyan tulajdonságokat élünk meg, akár az álomban megjelenő másik személyen keresztül (aki az álmodóval ellentétes nemű), melyeket ébrenlétben igyekszünk tagadni, elutasítani vagy elfojtani akkor az álomra visszaemlékezve éber állapotban, el lehet kezdeni ezen tulajdonságokra figyelni és egyenként elfogadni majd meghaladni őket.

Főbb archetípusok

 1. Az Én
 2. Az Árnyék
 3. Anima
 4. Animus
 5. Ego (Belső Én)
 6. A Hatalmas Anya / Földanya
 7. A Női Én
 8. A Bölcs
 9. A Férfi Én

A Bölcs 

Ez az elsődleges archetípusa a férfi átfogó énjének. Ő az, aki az összes olyan férfi tulajdonságot magában hordozza, amely ténylegesen felismerésre került, és az egyén személyiségébe beépült. Amikor az ember felismeri, hogy az egyetlen megfelelő vezérfonal belőle ered, azaz a válaszok belül keresendők, akkor álomban gyakran felbukkan a bölcs ember (gyakran egy idős személyen keresztül). Úgy tűnik, mintha ezen archetípus megjelenését az álmodó elkeseredése váltaná ki. Amint az ember eléri a mélyen a tudatalattijában lévő tartalékait, megjelenik egy barát és vezető, aki az ösztönzés és felismerés forrása lehet, aki tanácsot ad, és aki a szükséges döntések meghozatalában az álmodót támogatja. A bölcs ember alakjában érzékenység, érzelem, gondolkodás és intuíció egyesül.

A Férfi Én

Az intellektuson, a logikán, és a tudatos értelmen keresztül fejeződik ki. A technikai beállítottságú nyugati világ a férfiakat arra ösztönzi, hogy intuícióikat tagadják meg, és a nélkül hozzanak döntéseket. A természeti népeknél azonban éppen fordítva történik mindez. Sokkal erősebben kötődnek még a Földhöz, a természethez, ezért intellektusuk kevésbé iskolázott. Döntő fontosságú, hogy egyensúly jöjjön létre az intellektus és az érzelem, a tudatos és a tudattalan én között. A veszélyekkel teli álom arra figyelmeztet, hogy esetleg túlzott mértékben belevész az illető az értelmi megfontolásokba, elhanyagolva az érzelmi, intuitív oldalt. A tudatalatti, a beérkező információkat összehasonlítások, és szembeállítások alapján válogatja szét. Az emberben a belső és külső én, a férfi és a női személyiségrésze közötti belső konfliktus tudatosulása, gyakran az álmokban ellentétpárokként jelenik meg, mint férfi/nő, fiatal/öreg, okos/buta. A két véglet közötti ingadozás egy ideig eltarthat. Lehetséges, hogy az egyik olyan álmot, ami a férfioldallal kapcsolatos megértést segíti elő, egy olyan álom követi, amiben viszont a női oldal áll a középpontban.

A Hatalmas Anya / vagy Földanya

Ez az archetípus az összes pozitív és negatív női aspektust képviseli. A nő tökéletes teljességére utal. Fontos, hogy érzéseinket, érzelmeinket, gondolatainkat és intuícióinkat eszközként alkalmazzuk, ne fegyverként. Nem csak az anyai részét jelenti meg a nőnek, hanem sokkal inkább a spirituális énjét. Minden élőlény, és az élet folyamataival kapcsolatos ösztönös tudás a Hatalmas Anya területéhez tartozik.

A Női Én

Minden egyes nő a nőnemű energia megtestesítője, ezáltal különleges bejárása van az ösztönök és érzelmek világába. A nők képességei az érzékenység, érzelem, értelem és intuíció útján jutnak kifejezésre. Ismeri az élet, a halál, és az újjászületés körforgását. A teljesség és a gondoskodás megtestesítője, de ugyanakkor az erotikáé és a földközeliségé is.

A nő a maga pusztító erejével kegyetlen is tud lenni, nem értve azt, hogy miért kell tökéletlen dolgokat fenntartani. Minden nő arra törekszik, hogy az összes funkciót minél teljesebb módon kiélhesse.

Az Anima

Az Anima a férfi lényének érzelmi és intuitív oldalát jelenti.

Kezdetben az Anya az, aki a nőiesség képét a férfiba táplálja, később az összes nő, akivel a férfi kapcsolatba kerül, befolyásolja az erre vonatkozó elképzelését, és egyben elősegíti saját személyiségében a nőies erők összefonódását.

Ez a női alak az álomban megjelenhet teljesen ismeretlen nőként, vagy az álmodó által ismert nők bizonyos részeként, de megmutatkozhat akár Istennő formájában is.

Az Anima gyakran akkor jelenik meg álmokban, amikor a férfi elutasítja saját női részeit, és megpróbálja teljes lényét férfiasságba kényszeríteni. (Érdekes felvetés lenne megnézni, hogy a macho típusú férfiak álmaiban hányszor szerepel Animájuk. Szerintem állandóan, hiszen ők erősek férfiasak akarnak lenni, elutasítva ezzel saját érzékeny női részüket.) Ebben az esetben kivesznek belőle az olyan tulajdonságok, mint a gyengédség, az engedelmesség, és az érzékenység.

Amint az álmodóban jobban tudatosodik női oldala, képesebb lesz arra, hogy valódi, mély érzelmeket éljen át, és kifejlesszen olyan női tulajdonságokat, mint a spontaneitás, fogékonyság, érzékenység, alkalmazkodási képesség. Ha nem sikerül ezen női tulajdonságokat személyiségébe beépíteni, akkor rideg, mogorva, vagy felelőtlen embernek fogják tartani.

Az elnyomott női oldal szeszélyesség és dührohamok útján törhet ki, így hívja fel magára a figyelmet. Ha egy férfi nem tud hozzáférni Animájához, akkor folyamatosan kivetíti negatív női énjének képét azokra a nőkre, akikkel kapcsolatba kerül, és nem érti, hogy lehet az, hogy látszólag minden nőnek ugyanolyan hibái vannak.

Az Anima csak akkor válhat segítő erővé, ha a férfi szembe néz saját lényének romboló részével, és megtanul a rendelkezésre álló energiával megfelelően bánni.

Az Animus

A női személyiség férfi megnyilvánulása. Az Animust a férfiakhoz fűződő fiatalkori kapcsolatok alakítják. Ha azok a férfiak, akikkel ilyenkor a fiatal nő érintkezésbe lép, nem fejlődtek ki saját lényüknek megfelelően, akkor ez később a nő Animusában tükröződik vissza.

Csak akkor szolgálhat egy nő Animusa arra, hogy a nő férfias tulajdonságait megvilágítsa, ha azt énje részeként elfogadja, és teret biztosít számára.

Az álmokban az Animus azért jelenik meg általában, hogy a nőt figyelmeztesse személyiségének férfias részeire, azaz arra, hogy férfias részének túl kevés figyelmet szentelt. Ha viszont egy nőt az Animusa irányítja, ez makacsságra és önzésre vezethet, valamint ahhoz az érzethez, hogy általában az élet, és konkrétan a férfiak adósak neki valamivel. Az Animus megjelenése arra figyelmeztet, hogy a személyiség azon oldala szorul fejlesztésre, amely ítél anélkül, hogy értékelne, és stratégiákat épít anélkül, hogy szigorú lenne.

Egy nő esetében is előfordulhat, hogy Animusát a környezetében élő férfiakra vetíti ki. Ha ezt nem tudatosítja magában, akkor a férfiak állandóan csalódásérzetet fognak kelteni benne. A férfias oldalát ki nem élő nő kapcsolatai pedig mindaddig újra és újra zátonyra futnak, míg képes nem lesz arra, hogy ennek tényleges okait felismerje.

Az álmok alkalmat adnak arra, hogy azokat a tulajdonságainkat megközelítsük, amelyek senkihez sem hasonlatos személyiséggé tesznek bennünket. Amikor álomban kapcsolatba lépünk ellentétes nemű személyiségünkkel, az lehetőséget ad arra, hogy az ott tapasztalt tulajdonságokat áthozzuk az ébrenlétbe, és hasznosítsuk azokat.

Az Ego (Belső Én)

Meg kell jegyeznem, hogy az ezoterikus irodalomban az Ego szót másra használják, ott nem segítő, hanem inkább visszafogó tényező. Itt az álomfejtésben azonban az Ego segítőt jelent. Én szívesebben használnám rá a Belső Én kifejezést, de C.G.Jung az Ego szót használta erre az archetípusra.

Az álomfejtésben az Ego az ember lehetőségeit képviseli, mindig jelen van, de a személyiség fejlődési igénye elnyomja. Az emberben megvan a hajlam arra, hogy Animusát / Animáját / Árnyékát elnyomja. Mivel az emberi képességek a jövővel szoros kapcsolatban állnak, (Egy képesség, ötlet kialakulása alakítja a jövőnket) ezért az Ego az álmodót először olyan alakban közelíti meg, hogy bátorítsa a továbblépésre, a fejlődésre. Később ez az alak a teljesség szimbólumává léphet elő, akivel az álmodó itt és most együttműködhet, szövetkezhet, egy biztos jövő felépítésének érdekében.

Az Ego tehát utat mutat, segítőként jelentkezik, belső igényként, inspirációként. Az egyes emberek egyénenként különböző módon élik meg ezt a helyes irány felé vezető spirituális érzést, de ennek tudása mindenképpen Jó és hasznos.

Döntő fontosságú megérteni azt, hogy minden egyes dolog végső soron egy nagy egész részét képezi. Amikor ennek az archetípusnak a képei – Guru, Isten, Szent állat, Kereszt, Mandala vagy más geometriai forma – megjelennek az álomban, annak üzenete az, hogy az álmodó készen áll arra, hogy a személyiségét kiteljesítse.

Az ilyen jellegű álmok azt mutatják, hogy eljött az idő, hogy az Énünket (Az ezoterika ezt hívja Egonak) a központból háttérbe szorítsuk, és megnyissuk magunkat egy szélesebb valóság számára.

Ennek a szélesebb valóságnak a személyes megtapasztalása zavarodottságot is okozhat. Egyes emberek ilyenkor úgy érzik, hogy a reális és spirituális világ között ide-oda rángatják őket. A két világ között azonban egyensúlyt kell teremteni.

Ha ezzel az archetípussal kapcsolatban romboló képek merülnek fel, ezek arra utalnak, hogy az Ego (Belső Én) erejét elhanyagoltuk.

Ebben az esetben pozitív változtatások szükségesek az ember életvitelében, ellenkező esetben az embernek gyakori, és egyre durvább figyelmeztetésekben lesz része, ami végül a fizikai síkra is kivetül betegség vagy baleset formájában. 

Az Árnyék

Az árnyék az álomban az álmodóval azonos nemű személyként jelenik meg, és az álmodó nem emlékszik vissza rá. Lehet egy ködös, ösztönöktől vezérelt alak, amely időnként az álmodó mögött áll. Az álom kezdetekor látszólag az álmodóval ellentétes nemű, de az álom további részében kiderül, hogy az álmodóval azonos nemű.

Az árnyék azokat a képességeket testesíti meg, amelyeket az álmodó sosem fejlesztett ki magában, amiket elutasított. Az álmodó jellemének azokat a tulajdonságait öleli fel, amelyeket sosem ismert meg magában, amelyeket tagadott, amiről nem akart tudomást szerezni. Minden emberben ott lakozik az ő árnyéka, személyiségének az a része, amit még nem sikerült megismernie.

Az érzékeny áldozatkész ember árnyéka erőszakos és önző, a hősé gyáva, a művész árnyékát esetleg szadizmusra való hajlam jellemzi.

Fájdalmas felfedezés az árnyékkal való találkozás, mivel az ember számára megrázó élmény saját legrosszabb oldalának megismerése. Ha mégis sikerül alázattal közelíteni saját Árnyékunkhoz, megismerni és elfogadni őt, akkor az ember képessé válik elfogadni saját magát, nem akar többé megfelelni másnak, csak saját magának, nem tagadja többé önnön negatív tulajdonságait, hanem büszkén vállalja önmagát. Ez a kulcs más emberek megértéséhez is elvezeti az embert.

Ha elég bátrak vagyunk ahhoz, hogy saját Árnyékunkat megfigyeljük, létezését elfogadjuk, és annak ismerjük el, ami, akkor olyan realitást teremthetünk, amely a valóságon, és nem a fantázián, az illúzión alapul. Sokszor csak így lehetséges újjáéleszteni olyan képességeket, amelyeket a személyiség rossz, romboló hatású oldalával együtt tudatosan elnyomtunk, eltemettünk. Ezt az Árnyék mögé rejtett életenergiát nem ellenségnek kell tekinteni, hanem sokkal inkább tanítónak, aki megmutatja gyengeségeinket.

Létezik egy mód arra, hogy saját Árnyékunkról nagyjából képet kapjunk.

Kössük össze azokat a tulajdonságokat, amelyeket más embereknél leginkább elutasítunk, valamint azokat, amelyek más emberekkel való kapcsolatunkban a legtöbb nehézséget okozzák. Az ember hajlamos azt hinni, hogy az így létrehozott lénynek semmi köze sincs őhozzá. Azonban ha megkérdezzük családtagjainkat, rokonainkat, barátainkat arról, hogy az így létrehozott Árnyéknak egyes tulajdonságait felfedezik-e bennünk, akkor a válasz IGEN lesz. (Feltéve ha őszintén válaszolnak)

A makacs elutasítással, amellyel mások bizonyos tulajdonságait fogadjuk, valójában csak leplezzük attól való félelmünket, hogy pontosan ezeket az elutasított viselkedési formákat és véleményeket felfedezhetjük saját magunkban is.

Az álomban az Árnyék gyakran olyan személy képében jelenik meg, akitől félünk, akit elutasítunk, vagy akit irigylünk. A vele való találkozást kellemetlennek érezzük, és pont ez az, amiért nem lehet kikerülni, szükségszerűen be kell következnie. A fejlődés akkor kezdődik, amikor Árnyékunk megjelenési formáit elkezdjük megismerni, elfogadni, ahelyett, hogy homokba dugnánk a fejünket és nem vennénk róla tudomást.

Amint Árnyékunkat megismertük, elfogadtuk, az eddig elutasításra és védekezésre használt energia felszabadul, és saját fejlődésünk szolgálatába állítva felhasználható kreativitásra, tanulásra, fejlődésre, stb.

Ha valakiben nincs meg a hajlandóság arra, hogy személyiségének mindkét oldalát, a világosat és a sötétet is kutassa, annak olyan korlátokkal kell élnie, amelyek beszűkítik látókörét, behatárolják élete gazdagságát.

Az Én

Az embernek a megfigyelő, objektív része az Én, aki álomtevékenység közben megfigyeli az eseményeket. Az Én képviseli az ember tudatos részét, ezért az álom közben megjelenő konfliktusok inkább tudatosulnak benne mint más aspektusok.

Ha az Én személyiség leválasztódik a többi személyiség részről, akkor nem tudja a világot megfelelően megélni, aminek következményeképpen az adott személy önzővé, bizalmatlanná válik, nehézségei támadnak más emberekkel való kapcsolatában, és gyakran képtelen lesz arra, hogy más emberek véleményét elfogadja.

Tehát az Én az a része az embernek, aki a külső realitást megéli. A belső igazságokra való törekvés azonban hatással lehet a külső valóságra. Az egyensúlyt helyreállítani úgy lehet, hogy tárgyilagos önkritikát és türelmet kifejlesztve figyeljük saját magunkat. Ahhoz, hogy az egyensúly megmaradjon, az Ént ellenőrzés alá kell vonni.

Ajánlott írásaink

Méregtelenítés – táplálkozás a méregtelenítés alatt

momordica

Momordica grosvenoriit – a szerzetesek körtéjének is nevezik. Ez a tökfélék családjába tartozó növény, rendkívül nehezen feldolgozható és ritka gyógynövény.
Gyógyászati felhasználása a kínai birodalom korára vezethető vissza, az első pontos említése a 13. században kínai szerzetesek leírásaiban szerepel, de az ajurvédában és a korai Buddhizmusban is fellelhetőek utalások a gyümölcsre.
Mivel a növény kivonata a cukornál 300 szor édesebb ezért előszeretettel használták italok készítésénél is.
Hagyományos felhasználása szerint a gyümölcsöt nem nyersen, hanem szárítva és megfőzve fogyasztják, gyakorlatilag teaként.

A növény termesztése rendkívül bonyolult, nehezen tárolható (hamar megromlik) és a szárítása és feldolgozása sem egyszerű, így nem elsőszámú gyógynövény a kínai medicinában sem.

Felhasználása és gyógyászati hatásai

Mivel rendkívül édes a növény kivonata, ezért italok édesítésére kiválóan alkalmas és cukorbetegek is fogyaszthatják.
A kínai medicinában hűtő jellegű anyagnak tartják tehát minden olyan betegségnél használható, amelyet a forróság, a túlhevülés jellemez a HKO szerint.
Napjainkban a momordica kivonattal végzett kutatások elsősorban a növény antioxidáns hatását vizsgálták és bizonyították, ezért daganat ellenes melyet elsősorban a mogroside (esgozid) nevű hatóanyagainak tulajdonítanak, amely egy tripertén glikozid.
A tradicionális orvoslás tüdővédő és tüdő tisztító hatása miatt használta, nyákoldó, köptető és köhögés ellenes. Torokgyulladás és krónikus köhögés esetén gyakran alkalmazzák.
A keleti orvoslásban a hosszú életet elősegítő gyümölcsnek tartják, így fogyasztását preventív jelleggel az egészség megőrzése céljából is használják.
Az Európai Unióban 2017 től nem szerepel az engedélyezett élelmiszerek listáján, és így Magyarországon sem engedélyezett mint élelmiszer vagy étrend kiegészítő.

Ajánlott cikkeink


Aranygyökér – a természetes doppingszer

Ez az írás a Bibliában, Pál Apostol levelei között, a Korintusiaknak írt második levélben található. Sokan a Szeretet himnuszaként is ismerik.

Szólhatok az emberek vagy az angyalok nyelvén,
ha szeretet nincs bennem, csak zengő érc vagyok
vagy pengő cimbalom.
Lehet prófétáló tehetségem,
ismerhetem az összes titkokat és mind a tudományokat,
hitemmel elmozdíthatom a hegyeket,
ha szeretet nincs bennem, mit sem érek.
Szétoszthatom mindenemet a nélkülözők közt,
odaadhatom a testemet is égő áldozatul,
ha szeretet nincs bennem,
mit sem használ nekem.
A szeretet türelmes, a szeretet jóságos,
a szeretet nem féltékeny,
nem kérkedik, nem is kevély.
Nem tapintatlan, nem keresi a maga javát,
nem gerjed haragra, a rosszat nem rója fel.
Nem örül a gonoszságnak, örömét az igazság győzelmében leli.
Mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel.
A szeretet nem szűnik meg soha.
A prófétálás véget ér, a nyelvek elhallgatnak,
a tudomány elenyészik.
Most megismerésünk csak töredékes,
és töredékes a prófétálásunk is.
Ha azonban elérkezik a tökéletes,
ami töredékes az véget ér.
Gyermekkoromban úgy beszéltem, mint a gyermek,
úgy gondolkoztam, mint a gyermek,
úgy ítéltem, mint a gyermek.
De amikor elértem a férfikort,
elhagytam a gyermek szokásait.
Ma még csak tükörben homályosan látunk,
akkor majd színről színre.
Most még csak töredékes a tudásom,
akkor majd úgy ismerek mindent,
ahogy most engem ismernek.
Addig megmarad a hit, a remény és a szeretet, ez a három,
de közülük legnagyobb a SZERETET

Boldog karácsonyt mindenkinek !

Ajánlott további írások


Mentális egészség – megbocsátás és az egészség kapcsolata

A jungi személyiség pszichológiáról szóló előző írásban, szó volt a személyiséget meghatározó négy fő területről, amely az álarc, az árnyék, az anima és animus valamint a selbst.
Ebben a részben a négy férfi archetípust és a négy női archetípust ismertetem.

Nemi archetípusok – tiszta ideálok

A korábbi írásban szó volt arról, hogy minden férfi és minden nő rendelkezik egy a nemével azonos nemű archetípussal és a nemével ellenkező nemű archetípussal is.
Ezt azt jelenti egyszerűbben fogalmazva, hogy minden nő rendelkezik egy férfi tulajdonságokat hordozó belső énnel és fordítva a férfiak is rendelkeznek egy női tulajdonságokat hordozó női énnel.
Azt is mondhatnánk, hogy mindannyiunkban él egy ellenkező nemű személyiség rész, melyet a kora gyermekkorban tapasztalt hatások alakítottak ki bennünk. A jungi megközelítés szerint a bennünk élő személyiség egy területe az anima és animus, mely a női és férfi archetípusokat hordozza magában az egyénre jellemző módon és arányban. Tehát mindenki hordozza az összes női és férfi archetípust is de az, hogy épp melyik dominál a velünk azonos neműekből és melyik az ellentétes neműekből, az adott élethelyzet, fejlődési szint és önismeret függvénye.

A 4 férfi archetípus

A király, határozott, erős és uralkodó. Alattvalói félik és tisztelik. A király erős, hogy megvédje birodalmát és alattvalóinak jó életet, biztonságot nyújtson de elvárja a feltétel nélküli tiszteletet és alázatot. Döntést hoz, cselekszik még akkor is ha ez áldozatokat követel és igazságos, kegyelmes ha arra van szükség. Ennek az archetípusnak az árnyéka az erőszakosság, zsarnokoskodás és kizsákmányolás.

A mágus, a bölcs és nagy tudású, aki önmagával és a természet erőivel összhangban él, ismeri a spirituális utakat és módszereket. Képes befolyásolni mindenkit még a királyt is. A mágus árnyék személyisége aki visszaél a hatalmával és így befolyásol másokat. A tiszta szívből és szeretetből történő önzetlen mágia a fehér mágia, a zsarnokoskodást, halált és pusztulást, mások kihasználását előtérbe helyező mágia a fekete mágia.

A harcos férfi archetípus aki a célt mindenáron eléri. Nem retten vissza semmilyen áldozattól. Az erő és a hűség megtestesítője de annyira eltökélt a cél végrehajtására, hogy önmagát sem kíméli. Nem fél a haláltól, a kudarctól csak megy előre és ha elért egy célt, kitűz egy újabbat. Látszólag érzelem mentes vagy képtelen mások számára érzelmeket kimutatni. Ennek az archetípusnak az árnyéka a félénkség, gyávaság (melyet mindenáron le akar győzni önmagában és ezért a végletekig bizonyítani akar) és az önbecsülés hiánya. Ha a harcos személyiség negatívba hajlik, kegyetlen és érzelem mentes lesz, semmilyen erkölcsi meggyőződést nem fogad el, csak gépiesen megy előre. Szinte vágyja a bukást, az olyan célt mely végre meghaladja a képességeit mert ezzel a halálban a megsemmisülésben végre megszabadulhat az árnyékától.

A szerető férfi archetípus, az igazi művész lélek, aki imádja a szépet és az érzékit. Ez az archetípus aki legjobban át tudja magát adni a szeretet érzésének, emberi kapcsolatait a szeretet hatja át és az elfogadás. Nehezen viseli a magányt, mert minél több szeretetteljes kapcsolatra vágyik. Ez az archetípus a leghumánusabb, ezért az emberközpontúság, a demokratikus értékek igazi képviselője. Ha ezt az archetípust az árnyéka vezérli, akkor az érzéki vágyak hajszolásába kezd, vágyait folyamatosan változtatja, sosem tudja azokat igazán kielégíteni így személyisége széteshet és depresszíóssá válik. A vágyak hajszolása extrém helyzetekbe is beleviheti, mely szintén a személyiség széteséséhez vezet.

A 4 női archetípus

A királynő a női uralkodó, aki egy férfi uralkodóhoz hasonlóan képes irányítani az alattvalóit, megteremteni számukra a biztonságot, de női tulajdonságait előtérbe helyezve bölcs anyaként az életet és a család szentségét még jobban támogatva. A királynő igazságos és jó, erős ha kell és megértő ha erre van szükség. Tévedhetetlen és erényekben gazdag. Ha nem képes a királyi tulajdonságait jól használni, akkor megfosztják a hatalmától. A királynő mindig a király utóda a trónon vagy helyettesítője illetve kiegészítője. A királynő negatív személyisége a zsarnok és gyenge, aki mindenkitől fél és ezt a hatalmával igyekszik ellensúlyozni.

Az anya archetípusa, a sztereotípiák és a kulturális különbségek miatt rendkívül vitatott. Az anya az életet adó és fenntartó, aki az emberiséget fenntartja. Áldozatos, az utódaiért mindent megtesz, önmagát alárendeli a szerepének. Képes megtisztítani a teret és új életet létrehozni. Az anya árnyéka a gondatlan és felelőtlen, szadista vagy mazochista személyiség mely nem csak a gyermekei de a környezete felé is megnyilvánul.

A bölcs asszony archetípus aki látja és érzékeli a spirituális világot, aki érti az élet igazi értelmét ezért kitűnő segítő, lelki tanácsadó. Több tipikus hivatás köthető ehhez az archetípushoz, mint a papság, orvoslás vagy a tanítás. A bölcs asszony árnyák oldala, ha hatalmát, tudását és érzékenységét arra használja, hogy visszaéljen ezzel és másokat kihasználjon, tönkre tegyen. A bölcs asszony negatív oldalon boszorkánnyá válik.

A szerető női archetípus a nő mint a férfi vágy legfőbb tárgya megtestesítője, a csábítás az egyesítés és az erotika egy szemében. Ez az archetípus a nőiesség minden bájával és szeszélyével csábítja a férfit és igyekszik megteremteni a tökéletes harmóniát férfi és nő között. Az érzékiség, az életigenlés a negatív oldalra átcsapva hedonizmusba és féktelen szeszélyben és kiszámíthatatlanságba csaphat át. A szerető nő árnyéka gonosz, bántó, rosszindulatú és a világtól elzárkózó az élet értelmét és szentségét tagadó lehet.

A legmélyebb én az árnyék

Mikor a yungi pszichológiáról és archetípusokról beszélünk elengedhetetlen, hogy beszéljünk a selbstről.
A selbst az ember legmélyebb énje. Az állarc – persona és az árnyék egyben, ahogy a ying és yang jel a világ ellentéteit és ezzel egységét szimbolizálja, úgy jelenti a selbst a teljes és legmélyebb ént, melyben tudatos és tudattalan, kifejezett és elfojtott egyaránt van jelen.
A selbst megértése és megélése megfelelő önismeretet és élettapasztalatot igényel. A selbstben benne van a világról alkotott teljes képünk vagy ha a keleti gondolkodás szerint akarjuk kifejezni, az a lélek vagy önvaló amely a testben a világot tapasztalja. A selbsben él az anima és animus és a létező összes archetípus mellyel a lélek valaha is kapcsolatot teremtett.

Ajánlott írásaink


Az archetípusok – álomfejtés a személyiségünk részeinek megismerésével.

beöntés

A méregtelenítésről szóló cikksorozatban esett már szó a vamana terápiáról, amely az ayurvedaban gyakorlott eljárás,  volt szó a méregtelenítés alapjairól, a mérgekről és a táplálkozásról a méregtelenítés alatt. Ebben a részben a beöntésről, mint a méregtelenítési eljárásokhoz köthető, egyik nagyon hasznos terápiás módszerről lesz szó.

A beöntés talán az egyik legkevésbé népszerű, egyszerű beavatkozásnak számít. Ez az eljárás viszont fájdalommentes és általában rendkívül egyszerű de legalább ilyen hasznos is lehet.
Az ellenérzés a beöntéssel kapcsolatban, inkább pszichés eredetű, mely egyfajta sztereotípia az eljárással kapcsolatban.

A beöntés alapjai

A beöntés lényege, hogy a végbélbe és a vastagbélbe folyadékot juttatunk, mely elsősorban a bélszakasz kiürítése céljából használatos. A bejuttatott folyadék felpuhítja a székletet és a bélfalra enyhe nyomást gyakorol, ami székelési ingert és bélmozgást eredményez.

A beöntésnek azonban a méregtelenítő eljárásoknál is rendkívül nagy szerepe van, amely nem csak a széklet ürítését de a belek regenerálását, a bélflóra rendezését és egyfajta pszichés megtisztulási élményt is elősegít, mely a test hormonális változásain keresztül, hozzájárulhat a méregtelenítés sikeréhez és a jó közérzet kialakításához. Természetesen ehhez szükséges, hogy megfelelő módon végezzék az eljárást.

Mire jó a beöntés ?

A székrekedés megszűntetésére, a bél kiürítésére, gyógyszerek bejuttatására, belek tisztítására, bélflóra regenerálására, az emésztés harmóniájának helyreállítására és természetesen méregtelenítésre.

A beöntés formái

beöntő szett

Több típusú beöntést alkalmaznak, úgy mint a tisztító beöntést, alacsony beöntést, magas beöntést, olajos beöntést, szélhajtó és gyógyszeres beöntéseket.
A beöntésnél szükség van egy beöntő szettre, amelyet gyógyszertárban meg lehet vásárolni. Ez egy kannából és egy beöntő csőből áll.

A beöntés előtt meg kell határozni, hogy milyen céllal kívánjuk végrehajtani.

Amennyiben csak a végbelet és a szigmabelet kívánjuk tisztítani, úgy alacsony beöntés végezhető.
Ebben az esetben a beöntő tartályt körülbelül 30 cm magasra kell emelni, a végbélbe vezetett csőhöz képest és ezen a magasságon kell tartani, amíg a folyadék bekerül a bélbe.
Magas beöntésnél kicsit feljebb, 45 cm magasságig emelhetjük a tartályt. Csecsemők esetében 8 cm magasság ajánlott. A magas beöntés az egész végbélszakasz tisztítására szolgál.

A beöntő folyadékról

A beöntő folyadék mennyisége, csecsemőknél 150-200ml, kisgyermekeknél 250-300 ml, iskoláskorú gyermekeknél 300-500 ml, serdülőknél 500-750 ml felnőtteknél pedig 750 – 1000 ml között lehet.
A beöntő folyadéknak kéz melegnek kell lennie.

A beöntő folyadékba több dolgot is tehetünk:
A kiinduló folyadék, fiziológiás sóoldat, ha ilyen nincs, akkor felforralt és visszahűtött csapvízbe konyhasót lehet oldani, fél literhez egy kávéskanál só javasolt.
Az oldatba tehetünk glicerint, vagy szezám olajat is (az ayurveda a szezám olajat használja). Kerülhet bele kamilla főzet (természetesen szűrt) de a tibeti orvoslásban például, csontlevessel is végeznek beöntést, mert a benne lévő oldott állati zsiradék és zselatin is jótékony hatású.

A beöntésnek nincs káros hatása, a folyadék hőmérsékletére és mennyiségére kell odafigyelni.
Viszont túl gyakran végzett beöntés, hozzászokást eredményezhet, tehát ha székletrendezés miatt végezzük, akkor fontos, hogy a rost dús táplálkozást vezessük be az étkezésbe és ne a beöntéssel kompenzáljuk a helytelen táplálkozást.

A beöntés technikája

Gyermekeknél, háton fekve, emelt lábbal lehet bevezetni a beöntő csövet a végbélbe, 4-8 cm mélységben (csecsemőknél 2-4 cm) felnőtteknél ez 8-10 cm mélységet jelent.
Felnőtteknél érdemesebb bal oldalt fektetni a pácienst, behajlított jobb térddel.
A cső bevezetésénél lazítani kell és lazán kifújni a levegőt (ez segít ellazulni).
Természetesen érdemes a fekvő felület alá gumilepedőt teríteni, az esetleg csurgó folyadék miatt, és a pácienst érdemes betakarni a beöntés alatt.
A beöntő csövet vazelinnel, síkosítóval be kell kenni a bevezetés előtt, majd a bevezetés után a megfelelő magasságba emelni a ballont, hogy a folyadék bejuthasson.
A folyadék bejutása után, lassan ki kell húzni a csövet és a páciensnek meg kell próbálni legalább 5-10 percig bent tartani a folyadékot.
Természetesen a higiéniára figyelni kell, kézmosás és az eszközök használatát illetően.

A béltartalom legtöbbször nem egyszerre, hanem szakaszosan ürül ki. Közben nyugalomra és elegendő időre van szükség. A folyadék kiürülését és a bélfal letisztulását elősegíthetjük gyengéd terelgető hasi masszázzsal is.
A béltisztítást követően alapos tisztálkodás és bő folyadékbevitel szükséges. Ha van rá lehetőség, akkor meleg pakolással a hason pihenjen még legalább fél órát a beöntésen átesett.

Beöntés és a méregtelenítés

A beöntés rendkívül jó eljárás a méregtelenítés alkalmával. A méregtelenítés kezdhető a vamana terápiával, melyet egy nap léböjt kúra követhet, majd egy beöntés. Az így végzett terápia alatt pihenni kell és kímélni a szervezetet és a beöntés után egy jól átgondolt diétás étrendet érdemes követni, legalább 8-14 napig és közben figyelni a változásokat.

Fontos megjegyzés

Bár a beöntést kisgyermekeknél is lehet alkalmazni, elsősorban székrekedés kezelésére, de a méregtelenítő eljárásokat gyermekeken nem szabad alkalmazni. A gyermek nem kis felnőtt és nem úgy működik mint egy felnőtt, ezt mindig szem előtt kell tartani.

További ajánlott cikkeink


Diéta vagy böjt – testi, lelki megtisztulás

AJÁNLJUK

artemisinin

Fehér üröm - Artemisia absinthium valamint az Egynyári ürüm - Artemisia annua, az Őszirózsafélék családjába tartozó növény. Ugyancsak ismert ürömféle még a Fekete üröm...