Mit jelent a tudatosság
Mit jelent pontosan az a szó, hogy „tudatos”? Mit jelent a tudatosság és hogyan lehetsz tudatos ember? Tudatosnak lenni, annyi mint ismerni a külső és belső világunkat, ismerni az összefüggéseket és tudni azt, hogy a világon minden mindennel összefügg. Minél átfogóbb tudással rendelkezik valaki önmagáról és a világról amiben él, annál inkább van lehetősége úgy élni az életét, ahogyan arra a legbensőbb természete vágyik. De vajon fejleszthető a tudatosság és ha igen, hogyan? Megítélhető, hogy valaki éppen mennyire tudatos vagy ez teljesen szubjektív érzés? Esetleg van valami konkrét élmény amihez a különböző tudatszintek köthetők vagy csupán valami elvont fogalomról beszélünk? Ezekre a kérdésekre és még sok egyéb dologra kaphatsz választ, önmagadról és a világról ebben a cikksorozatban. Remélem tetszeni fog és minél tovább tudod majd követni a tudatosság szintjeit.
Az integrál elmélet
Ken Wilber amerikai filozófus, szociológus, elméletalkotó. 1949-ben született és orvostan hallgatóként kezdte tanulmányait, majd biokémiát tanult és végül az integrált elméletével, robbant be a pszichológia és a mindfulness világába. Wilber, számos nagy sikerű és nagy elismerést kiváltó könyv szerzője, korunk egyik legnagyobb spirituális gondolkodója. 2000 ben jelent meg Integrál pszichológia című könyve, melyet 2008-ban, Integrál szemlélet címmel magyarul is megjelentettek. Wilber szemlélete, az ősi tradicionális és a modern tudományos ismeretek valamint a különböző világ vallások és filozófiák összesítéséből hoz létre egy olyan egységes – Integrált – szemléletet, amely szem előtt tartja az emberiség jelen kori összes tudását és hitrendszerét és megtalálja az azokban lévő összefüggéseket és hasonlóságokat. Nem csak a filozófia és pszichológia de az orvos tudomány, kvantum fizika és asztrofizika, biokémia ismeretei is részei az elméletének. Az elmélet egy összefüggő, egyetemleges gondolkodást mutat, melyben elhelyezi az embert, mint az univerzum részét, ugyanúgy mint az embert alkotó mikroszkópikus világot, az atomi és a szubatomi dimenziókat is. Az elmélet az embert az univerzum részekének tekinti, az emberi élet sajátosságaival és az emberi tudat speciális természetével együtt. Az elmélet egyik legérdekesebb része, az emberi fejlődési modell, melyben 10 különböző fejlettségi szintet határoz meg. Ahogyan az egész szemléletben, itt is a teljes ismert tudásanyagra alapozva, tehát a tradicionális, ősi tudásokat élő és letűnt vallásokat ugyanúgy figyelembe véve, mint a modern tudomány legfrissebb felfedezéseit és legmodernebb elméleteit.
A tudatosság fejlődési skálája
A wilberi fejlettségi skála, különböző tudat szinteket határoz meg, mely fogantatástól és magzati fejlődéstől kezdődik, a racionális és logikus emberi gondolkodás (formális és reflektív) elérésével és meghaladásával átlép a spirituálisnak nevezett tudatszintekre, ahol a különböző tudati szintek és dimenziók megélésével, elérésével az ember lassan kilép önmaga, születéstől fejlődő, korlátain és elkezdi észlelni és megérteni a tudat más aspektusait is.
Ez a fejlődési szakasz, a racionális emberi gondolkodás és világhoz való viszony elérésével, lassan elkezdi meghaladni a racionálisnak mondott világot és átlép egy másik dimenzióba. Az ember személyiség fejlődésének öt alap szakasza, a felnövés, a szenzoros-fizikai, azaz a születés utáni egyszerű állapottal kezdődik, amikor még a csecsemő, csak érzékszervein keresztül alkot képet a világról, csak fizikai szükségleteit kívánja kielégíteni és még nem támaszkodik a tapasztalati úton megszerzett tudására, úgy is mondhatjuk, hogy teljesen ösztönös. Ezt infravörös szintnek is nevezi.
A gyermekkor szintjei
A következő szint a bíbor vörös, a fantázia és érzelmek szintje, ahol a fejlődő gyermek hitrendszere elkezd kialakulni és különböző fantáziákat hoz létre a részleges tudásából, amelyek érzelmi reakciókat váltanak ki nála. Itt kezdi el magát programozni az ember, megtanulja, hogy milyen fantáziákat „kell” létrehoznia, ahhoz, hogy különböző érzelmeket kiváltson.
Ezután eljut a gyermek a leképező elme szintjére, melyet Wilber piros színnel jelöl. Ezen a szinten a világban tapasztalt dolgokat a saját fantáziáiba ülteti a gyermek és így már nem önmaga hozza létre az érzelmeket, hanem a tapasztalásaihoz köti őket. Ebben a fejlődési szakaszban gyökereznek a neurózisok, itt tanítja meg az ember önmagával, hogy milyen helyzetre milyen érzelmekkel reagáljon. Ez az időszak nagyjából az óvodás korszakra tehető, tehát 3 és 6 éves kor között jellemző.
A következő szakasz az ún. szabály és szerep elme szakasza vagy borostyán sárga személyiség szint. A gyermek itt azonosul a szerepekkel és kezdi elfogadni, a külvilág erőszakos hatására az érvényesüléshez tartozó szabályokat. Ezen személyiség szint elérése az iskola érettség kritériuma is a nyugati világban, tehát 6-7 éves korban kezdődik és 14-16 éves korig tarthat. Ebben a szakaszban írja meg a legtöbb ember a saját sorsát, mert eldönti (a környezet és saját természete indíttatására), hogy milyen szerepeket fogad el és mihez igazodik további életében.
Sok ember a személyiségének több területén is ezen a szinten marad egész életében. Ezért ezt a szintet a mítoszok szintjének is nevezik is egyben.
Az érett személyiség szintjei
A wilberi skálán a középső szint, az 5. szint, a racionális elme szintje. Ezen a sárgával jelölt szinten, az ember már képes racionálisan gondolkodni, elemezni a környezetét és változtatni dolgokon, pusztán azzal, hogy megérti a világot, az abban működő rendszereket, legalább is az egója szintjén (tehát a saját érdekei szempontjából). A racionális ember mindent alárendel az egójának és az egója igényeit elégíti ki. Persze több esetben is előfordul, hogy a személyiségének bizonyos részei (erről később írok részletesen) még a szabály szerep elmének engedelmeskedik és ezt próbálja meghaladni, illetve gyakran előfordul az is, hogy a személyiség egy része még ettől is alacsonyabb szinten reked, miközben más területeken már képes a racionalitásra. Az ötös szint az egzisztencializmus, individualizmus, teljesítmény és eredmény szintjének is tekinthető. Ezen a szinten az ember megpróbálja önmaga számára a legideálisabb környeztet biztosítani, megélni az önbecsülés érzését, azaz az ego szintjén megpróbál kiteljesedni.
A racionális gondolkodáson túl
Az ötös szintből kilépve, egy más gondolkodás, egy más tudati szint és egy más élet kezdődik. A hatos szinten, az ún. Kentaur vízió vagy vízió logikai szinten, egy rendkívül erős intuitív élményvilág jellemző. Természetesen ez fokozatosan alakul ki. A tudat elkezd kilépni az egó határain és integrált tudati szintre érkezik, azaz elkezd hálózat szerűen gondolkodni. Ez egy posztmodern szint, hisz túljut az egón és képes felismerni a dolgok illetve a világ sokszínűségét, igazi pluralista gondolkodás jellemzi. Ezt a szintet Wilber a zöld színnel illette. A zöld az elfogadás színe, a látható fény tartományának felső határán található. Ez a teljes személyiség fejlődési skála felső tartományának első lépcsőfoka. Sok kiváló művészi alkotás vagy tudományos felfedezés ebben a tudati szintben érhető el, itt keletkezik vagy úgy is mondhatjuk, hogy innen származik. Minden ami meghaladja a hétköznapi és logikával előre látható dolgokat, ezen a szinten tapasztalható. Nagy nehézsége az, hogy logikával megérthető, szavakkal körül írható de nehezen hihető és tapasztalható azon ember számára, aki még nem érte el ezt a szintet. Viszont ha valaki eléri ezt a szintet, megtapasztalja sőt élete részének tekinti a sokszínűséget. Kilép önmaga határain túlra és elkezdi megéli a világot olyannak, amilyen az valójában. Ezen a személyiség szinten lévő emberek tudják, hogy egy dolgot számtalan nézőpontból és számtalan értékelés szerint lehet szemlélni.
A cikksorozat további részei