vitaminok

Sok vita és elmélet van arról, hogy milyen vitaminokat és táplálék kiegészítőket érdemes fogyasztani, milyen márka, milyen összetevők és milyen mennyiségek a legjobbak.
Ebben az írásban nem kívánok állást foglalni a különböző gyártók és termékeik, valamint a különböző elméletek között. De szeretnék támpontot adni mindenkinek ahhoz, hogy jól dönthessen mikor bármilyen készítmény a kezébe vesz és megvásárol illetve fogyasztani kezd.

Az Európai Unióban, Nagy Britanniában és az Egyesült Államokban és hazánkban is léteznek különböző hatóságok, melyek az élelmiszerek és táplálék kiegészítő szerek forgalmazását és engedélyezését felügyelik.
A különböző országok, különböző hatóságai különböző felmérésekből dolgoznak és ebből különböző ajánlásokat és szabályokat alkotnak.
A vitamin és ásványi anyag fogyasztással kapcsolatban két lényeges szabályozó létezik, az egyik a felnőttek számára ajánlott napi vitamin és ásványi anyag bevitel, a másik pedig a felnőttek számára javasolt, legnagyobb biztonságosan fogyasztható mennyiség.

Nem minden ásványi anyagról és vitaminról van állásfoglalás de a legtöbbről létezik.
Két dolgot kell tisztázni ezzel kapcsolatban.
Mivel ezek a hatóságok a számukra és szakmaiságukra nézve a legnagyobb biztonságra törekszenek, így olyan ajánlásokat és mennyiségeket szabnak meg, amely az adott populáció minden tagjára egyaránt megfelel és alkalmazható.
Ez azt jelenti, hogy az általuk megfogalmazott ajánlás vagy elfogadott mennyiség ugyanúgy igaznak kell lennie egy 20 éves, energikus, 195 cm es fiatal sportolóra, mint egy 75 éves, több betegséggel küzdő, rosszabb szociális körülmények közt élő emberre. Egyaránt alkalmazhatónak kell lennie egy fiatal nő, egy állapotos családanya és egy több gyermekes és unokás, nagymama esetében.
Mert egy országos ajánlás nem térhet ki különböző etnikai, társadalmi vagy alkati csoportra sem.
Tehát belátható, hogy nagyon általános ezért inkább csak iránymutatásnak tekinthető.

Azt már régóta tudjuk, hogy egy beteg ember vagy egy aktív sportoló, egy stresszes ülőmunkát végző, vagy egy megterhelő fizikai munkát végző emberre is más típusú hiánybetegségek jellemzőek és ráadásul mindez még a táplálkozási szokásaitól, káros szenvedélyeitől és a kulturális környezetétől is nagyban függ.
A C-vitamin kapcsán például állandó viták vannak, mivel ezt a vitamint az emberi szervezet nem képes előállítani, de mégis létfontosságú az egészség megőrzéséhez és a betegségek leküzdéséhez, de még az öregedési folyamatok ellen is.

A másik fontos dolog, hogy a gyógyszer és élelmiszer lobbik, melyek a világ legerősebb lobbiai közé tartoznak nem teljesen érdekeltek abban, hogy az emberek nagyon egészséges életmódot folytassanak vagy, hogy termékeiknek 100% ban meg kelljen felelnie ehhez.
De ezt a szellemet nem akarom kiengedni most a palackból.

Lényeg, hogy ha egy vitamin és ásványi anyag készítményt a kezünkbe veszünk vagy esetleg már megvásároltuk (de jobb ha előtte tájékozódunk róla) az alábbi két táblázatban és a fönt leírtak szerint érdemes megvizsgálni a tartalmukat.

A két táblázat közül az első napi minimum ajánlást (bal oldali) tartalmazza, míg a második (jobb oldali) a napi maximum ajánlásokat fogalmazza meg.
A táblázatban megnevezett EFSA, IOM és EVM hatóságok nagyjából ugyanazt a szerepet töltik be az adott országban. Az EFSA és IOM esetében „upper level” legmagasabb mennyiség, az EVM esetében „guidance” tanácsolt mennyiség megnevezés szerepel, a jó angol modor szerint.

Ha tehát a napi vitamin és ásványianyag szükségletünk kiegészítése céljából, valamilyen táplálék kiegészítő készítményt vásárolunk, mindenképp nézzük meg, hogy a benn szereplő anyagok, elérik-e a napi javasolt minimális mennyiséget és közelítenek-e az ajánlott maximumhoz.

Még két fontos tény.
Az ajánlások ahogy fönt írtam általánosak, tehát van akinek az ebben szereplő mennyiségektől többre van szüksége, ami életmód, nem, testfelépítés és még néhány tényező függvénye. Tehát mindenkinek érdemes tájékozódni arról, hogy milyen vitaminból érdemes többet és miből elegendő kevesebbet fogyasztania.

A másik lényeges tény, hogy ezeket a mennyiségeket, normál táplálkozás mellett veszik figyelembe. Tehát például télen, mikor kevesebb friss gyümölcsöt vagy zöldséget fogyasztunk, kevesebb napfény ér minket mindenképp ajánlott lehet a nagyobb mennyiségű vitamin és ásványi anyag fogyasztás.

Omega 3 és 6 zsírsavak – lássunk tisztán