mediterran dieta

Rengeteg féle diéta és étrend létezik és nagyon sok elnevezéssel és változattal lehet találkozni, melyek valamely alap táplálkozási rendszerre illeszkednek. Az úgynevezett mediterrán diéta a Földközi tenger medencéjében jellemző étrendet tartalmazza, tradicionális ételekkel és a mediterrán életformával.
A hosszú és egészséges élet kutatások egyik közkedvelt területe a mediterránum, mivel ebben a régióban, jellemzően hosszabb és egészségesebb életet élnek az emberek, mely a tiszta levegőnek, napfénynek, tengernek és a jellemző életformának is köszönhető de ehhez jelentős részben az étrend is hozzájárul.

A diéta célja mindig valamilyen testi változás előidézése

Mivel a testünk a táplálékból épül fel és abból nyer energiát, ezért nagyrészt a bevitt táplálék típusától és mennyiségétől függ a szervezetünk egészséges működése.
Ehhez a genetikai és környezeti tényezők, valamint a gondolkodásmód jelentős befolyása is társul.
Azt is mondhatnánk, hogy testünk működése egy négytényezős rendszertől függ, mely a genetika, a környezet, a gondolkodás és a táplálkozás együttese.
Itt nincs alá vagy fölé rendelhető viszony, mert mind a négy tényező egyaránt fontos az életben maradáshoz és az egészséges testi működéshez.
A diétának vagy az étrendnek a táplálkozás alapjaként, mind a három másik tényezőhöz alkalmazkodnia kell.
Ezért nem lehet azt mondani egy táplálkozásról, vagy egyetlen étrendről sem, hogy tökéletes, inkább csak azt lehet mondani, hogy adott életvitel mellett, vannak ilyen és olyan általános hatásai.

A mediterrán étrend ezért elsősorban a mediterrán környezetben és kultúrában élő emberek számára megfelelő de elmondható róla, hogy általánosságban nagyon jól támogatja az egészség megőrzését.
A mediterrán étrenddel kiválóan támogathatjuk az egészségünket és vitalitásunkat, de számos betegség kezelésének is hasznos része lehet, ez a rostban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, “sovány” fehérjéket és többszörösen telítettlen zsírsavakat előtérbe helyező, finom és tápláló étrend.

A mediterrán étrend az alábbi szokásokra és felismerésekre épül

A reggeli jelentőségét fontosnak tartja és rostban valamint szénhidrátban (lassú felszívódású, alacsony glikémiás indexű szénhidrátok) gazdag reggelit alkalmaz.
Előtérbe helyezi és szorgalmazza a friss zöldségek, gyümölcsök és olajos magvak fogyasztását, melyek lehetőleg biogazdálkodásból származnak.

Hangsúlyozza, hogy friss és szezonális ételeket fogyasszunk (ez egyébként logikus, mert ugye a nem szezonális ételek, nem lehetnek frissek, hisz tárolni, szállítani vagy tartósítani kell őket).

Fontosnak tartja a tengeri halak rendszeres fogyasztását valamint az olíva olaj használatát (ezek az ételek rendkívül jó omega 3 és omega 6 zsírsav források, melyek fontosak az egészség megőrzéséhez).
A halak esetében a frissesség az olivánál pedig a lehetőleg bio és hidegen sajtolt olaj az egészséges.
A liszttel készült ételeknél, inkább durumbúzából illetve teljes kiőrlésű búzásból vagy gabonából származó lisztet használ valamint barna rizst.
A zsír bevitel nem lehet több mint a kalória bevitel legfeljebb 30% és ennek csak minimális része lehet telített zsír.
Az alkoholfogyasztást mérsékelten javasolja, lehetőleg csak jó minőségű bort, heti pár alkalommal és kis mennyiségben. Sört és tömény italt kizárja.
A folyadék bevitelt, jó minőségű forrásvíz, ásványvíz vagy szűrt vízzel kell biztosítani és elegendő mértékben.
A mediterrán étrend csak a mediterrán életmód alkalmazásával működik igazán jól, azaz az étkezésnek nyugodtnak kell lennie és nem szabad kapkodni.

Kerülni kell a fokozott stresszt, rendszeresen kell mozogni, a családra és barátokra megfelelő figyelmet kell fordítani, meg kell tanulni pihenni és lazítani.

Ami szintén ajánlott, az a napfény és a tiszta tengeri levegő. Bár ez nem mindenkinek adatik meg viszont a mediterrán életmód és az ebből következő jó egészségi állapot, nagy mértékben függ ezen két tényezőtől is.
Minden esetre a mediterrán étrend és a hozzá köthető életmód, tavasztól őszig nálunk is megvalósítható, szinte teljes mértékben, ezért érdemes kipróbálni és megtapasztalni a pozitív hatásait.

A mediterrán étrendhez néhány receptet az oldalon a Receptek című legújabb és folyamatosan bővülő rovatban is olvashattok.

A témához kapcsolódó néhány, ajánlott írásunk

 

Meditáció haladóknak – a hitrendszer és a meditáció kapcsolata