A mediterrán étrend

Rengeteg féle diéta és étrend létezik és nagyon sok elnevezéssel és változattal lehet találkozni, melyek valamely alap táplálkozási rendszerre illeszkednek.
A diéta célja mindig valamilyen testi változás előidézése.
Mivel a testünk a táplálékból épül fel és abból nyer energiát, ezért nagyrészt a bevitt táplálék típusától és mennyiségétől függ az egészséges működése.
Ehhez a genetikai és környezeti tényezők, valamint a gondolkodásmód jelentős befolyása is társul.
Azt is mondhatnánk, hogy testünk működése egy négytényezős rendszertől függ, mely a genetika, a környezet, a gondolkodás és a táplálkozás együttese.
Itt nincs alá vagy fölé rendelhető viszony, mert mind a négy tényező egyaránt fontos az életben maradáshoz és az egészséges testi működéshez.
A diétának vagy az étrendnek a táplálkozás alapjaként, mind a három másik tényezőhöz alkalmazkodnia kell.
Ezért nem lehet azt mondani egy táplálkozásról, vagy étrendről sem, hogy tökéletes, inkább csak azt lehet mondani, hogy vannak ilyen és olyan általános hatásai, melyek a gondolkodástól (a táplálkozás céljától és szokásaitól) a genetikától, a környezeti hatásoktól és lehetőségektől függ.

A mediterrán étrend ezért elsősorban a mediterrán környezetben és kultúrában élő emberek számára megfelelő de elmondható róla, hogy általánosságban nagyon jól támogatja az egészség megőrzését.

A mediterrán étrend az alábbi szokásokra és felismerésekre épül

A reggeli jelentőségét fontosnak tartja és rostban és szénhidrátban (lassú felszívódású, alacsony glikémiás indexű szénhidrátok) gazdag reggelit alkalmaz.
Előtérbe helyezi és szorgalmazza a friss zöldségek, gyümölcsök és olajos magvak fogyasztását, melyek lehetőleg biogazdálkodásból származnak.

Hangsúlyozza, hogy friss és szezonális ételeket fogyasszunk (ez egyébként logikus, mert ugye a nem szezonális ételek, nem lehetnek frissek, hisz tárolni, szállítani vagy tartósítani kell őket).
Fontosnak tartja a tengeri halak rendszeres fogyasztását valamint az olíva olaj használatát, mivel ezek rendkívül jó omega 3 és omega 6 zsírsav források.
A halak esetében a frissesség az olivánál pedig a lehetőleg bio, hidegen sajtolt olaj az egészséges.
A liszttel készült ételeknél, inkább durumbúzából illetve teljes kiőrlésű búzásból vagy gabonából származó lisztet használ valamint barna rizst.
A zsír bevitel nem lehet több mint a kalória bevitel 30% és ennek csak minimális része lehet telített zsír.
Az alkoholfogyasztást mérsékelten javasolja, lehetőleg csak jó minőségű bort, heti pár alkalommal és kis mennyiségben. Sört és tömény italt kizárja.
A folyadék bevitelt, jó minőségű forrásvíz, ásványvíz vagy szűrt vízzel kell biztosítani és elegendő mértékben.
A mediterrán étrend csak a mediterrán életmód alkalmazásával működik igazán jól, azaz az étkezésnek nyugodtnak kell lennie és nem szabad kapkodni. Kerülni kell a fokozott stresszt, rendszeresen kell mozogni, a családra és barátokra megfelelő figyelmet kell fordítani, meg kell tanulni pihenni és lazítani.

Ami szintén ajánlott, az a napfény és a tiszta tengeri levegő. Bár ez nem mindenkinek adatik meg viszont a mediterrán életmód és az ebből következő jó egészségi állapot, nagy mértékben függ ezen két tényezőtől is.
Minden esetre a mediterrán étrend és a hozzá köthető életmód, tavasztól őszig nálunk is megvalósítható, szinte teljes mértékben, ezért érdemes kipróbálni és megtapasztalni a pozitív hatásait.

Hidegen sajtolt olajok 3.rész – olíva, tökmag és szőlőmag olaj