A B-vitaminok rendkívül széles skáláját alkotják a vitaminoknak. Létfontosságú vitaminok, elnevezésük csupán a felfedezésük sorrendjét jelölik. Mára már több B-vitaminnak nevezett anyagról kiderült, hogy nem vitaminént működik tehát nem tekintik vitaminnak.

B1 vitamin kiemelt szerepe van az anyagcsere folyamatokban, továbbá a szénhidrát anyagcserét biztosító egyik enzim alkotórésze. Ez a vitamin az idegsejtek és az izmok működéshez is nélkülözhetetlen.
Egyoldalú táplálkozás illetve túlzott alkoholfogyasztás esetén is kialakulhat B1-vitamin hiány, mert az alkohol lebontásához a szervezet B1-vitamint használ fel.

Hiánytünetei lehetnek: étvágytalanság, gyengeség, hányinger, izomgyengeség, reflexzavarok.
A B1-vitamin hiánya súlyos idegpálya károsodást okoz, mely ödémával, szív- és érrendszeri tünetekkel társulhat. A B1 vitamin hiánya okozza az úgynevezett beriberi betegséget is.

B2-vitamin más nevén riboflavin a sejtek oxidatív anyagcseréjében játszik jelentős szerepet. A B2-vitamin a zsírsavak lebontásához, a szénhidrátok anyagcseréjéhez, a nyálkahártya épségéhez és a szöveti légzéshez is szükséges. A B2-vitamint az emberi bélflóra is termeli, illetve a táplálékkal is bekerül a szervezetbe.

Hiánytünetei: A száj nyálkahártyáinak gyulladása, repedezett ajkak, szájzug berepedés, bőrgyulladás.
B2-vitamin hiány csak nagyon ritkán alakul ki.

B3-vitamin más néven nikotinsav a szervezet számára a szénhidrátokból, zsírokból és a fehérjékből való energianyeréshez szükséges. Az oxidációs folyamatokat irányító enzimekkel együtt fejti ki a hatását.
A B3-vitamint a szervezet előállítja, viszont a táplálékból rossz hatásfokkal szívódik csak fel.

Hiánya pellagrát nevű betegséget okoz, melynek tünetei: mentális problémák, hasmenés, bőrirritáció, idegrendszeri problémák.

B4-vitamin – adenin. Erről az nukleinsavról régebben azt feltételezték, hogy vitamin, ezért is kapta ezt az elnevezést, mára már tudják, hogy nincs vitamin szerepe, ellenben a DNS egyik fő alkotórésze. Tehát minden élő szervezetben megtalálható.

B5-vitaminpantoténsav szintén szerepet játszik a zsír lebontásában, és a női-férfi nemi hormonok előállításában, csökkenti a stresszt, energiát termel és táplálja a bőrt mivel szerepet játszik a hámszövet felépítésében.
Hiánya: Kifejezetten ritka esetben fordul csak elő, ez esetben tünete lehet lábujjak zsibbadása, bizsergése és hasi görcsök.

B6-vitaminpyridoxin különlegessége, hogy részt vesz a fehérjék lebontásában, az aminosavak anyagcseréjében de szerepet játszik a zsírok és a szénhidrátok lebontásában is.
Az idegsejtek és a hámszövetek működését is szabályozza, erősíti az immunrendszert és részt vesz a hormonok átalakításában is.

Hiánytünetei: Elsősorban az arcon jelentkező bőrtünetek (hámló-viszkető bőrgyulladás), a szájszél berepedezése, csökkent ellenálló képesség (fogékonyság a fertőzésekre), vérszegénység, súlyos esetben görcsös rohamok, hányás és hasmenés.
A szájon át szedhető fogamzásgátlók, egyes antibiotikumok és a szív-és érrendszeri betegségek esetén alkalmazott gyógyszerek csökkentik a B6-vitamin hatását.

B7-vitamin – biotin. A bélbaktériumok termelik a bélrendszerünkben, ezért nagyon ritkán alakul ki B7 –vitamin hiány, ilyenkor infúzióhoz keverve adagolják. Érdekesség, hogy napi kb. 20 tojás fehérjéjét nyersen elfogyasztva is ki lehet alakítani a B7-vitamin hiányát, mert a nyers tojásfehérjében lévő advidin megköti a biotint. Antibiotikumok szedése esetén is kialakulhat a hiánya, mert ezek a gyógyszerek elpusztítják a bélbaktériumok jelentős részét is.
Hiánya esetén pikkelyes bőrgyulladás, a nyelv gyulladása, hajhullás, étvágytalanság, depresszió és túl magas koleszterinszint jelentkezhet.

B8-vitamin – adenozin-monofoszfát, erről az anyagról időközben szintén kiderült, hogy nem vitamin.
Az adenozin-monofoszfát- AMP a sejtekben történő energiafolyamatok köztes lépéseinek kulcsfontosságú molekulája.

B9-vitaminfolsav vagy más néven M-vitamin.
Nagyon fontos szerepe van a szervezetben, különösen a várandós édesanyáknál, mert a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét, a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul. Ezért várandós édesanyáknak mindenképpen ajánlott a folsav pótlása.
1000 μg/nap adagolása csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek rizikófaktorát és a trombózisveszélyt ugyanis csökkenti a homocisztein szintet. Kutatások szerint csökkenti a méhnyakrák és a vastagbélrák kockázatát is.
Hiánya ritkán alakul ki, terhesség, szoptatás, alkoholfogyasztás, dohányzás, fogamzásgátló tabletta szedése, vagy 65 év feletti életkor esetén fordulhat elő folsav hiány. Depressziós emberekben általában alacsony a folsavszint.
Folsavhiányra utaló jelek: vérszegénység (anémia), szédülés, étvágy elvesztése, hasmenés, elégtelen táplálkozás, súlyveszteség, gyengeség, kisebesedett nyelv, fejfájás, nyugtalanság, hirtelen hangulatváltozások, erős szívdobogás.

B10-vitamin – 4-amino-benzoesavat ma már szintén nem tekintik vitaminnak. Ez az anyag egy olyan, vízben oldódó aminosav, mely a bélbaktériumok folsav termelésének köztes terméke. Fontos szerepet tölt be a vörösvérsejtek képzésében és a vasanyagcserében.

B12-vitamin – kobalamin a nukleinsav anyagcsere szabályozásában vesz részt, illetve a vörösvérsejtek képződéséhez szükséges. Felszívódása a gyomor-bélrendszeren keresztül akkor történik meg, ha a gyomor által termelt, úgynevezett intrinsic faktor jelen van. Ennek hiányában a vitamin megfelelő bevitele mellett is hiányállapot jön létre.
Hiánytünetei: Vészes vérszegénység, nyálkahártya-gyulladás, gyomor-bélrendszeri és idegrendszeri zavarok, ritkábban a nyelv gyulladása és hasmenés.

Létezik még a B13, B15, B16 és B17 vitamin is de ezeket már szintén nem tekintik vitaminnak, a B4, B8 és B10 vitaminokhoz hasonlóan.

Vitaminok ajánlott mennyisége