a-vitamin

A-vitamin egy zsírban oldódó vitamin és számos fontos élettani folyamat nélkülözhetetlen résztvevője. Nagy szerepe van a szem megfelelő működésében, ugyanis a retina felépítéséhez nélkülözhetetlen.
Fontos szerepet tölt be a csontnövekedésben, az embrionális fejlődésben, a bőr, nyálkahártya és mirigyhámok felépítésében. Ezen kívül jelentős szabadgyökfogó, antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik.

Az A-vitamin hiány esetén a fenti területeken jöhetnek létre betegségek, melyek súlyos kórképekké is alakulhatnak. Gyermekeknél csontképződési, növekedési zavarok, idősebb korban törékeny csontok jelentkezhetnek. Továbbá látászavarokat, farkasvakságot, pikkelyes bőrgyulladást valamint egyéb bőr és nyálkahártya betegségeket is okozhat ezen vitamin hiánya.

Az A-vitamin napi ajánlott mennyisége hazánk élelmiszer biztonságot felügyelő hatósága szerint 800 mikro gramm, az E.U és az USA hatóságai az A-vitamin napi adagját 3000 mikro grammban maximálja.
Ez természetesen csak az étrend kiegészítők vagy hozzáadott A-vitamin tartalmú ételek és italok A-vitamin tartalmára vonatkozik.
A valós napi szükséglet 1000–1500 mikro gramm (1-1,5 mg) melyből jelentős részt a táplálkozással vihetünk be a szervezetünkbe,
Az A-vitamint a szervezetünk az A-vitamin provitaminjainak nevezett karotinokból is képes előállítani.
Természetes táplálékkal a leginkább májból vihető be A-vitamin.
100g májban 1000-1500 mikro gramm A-vitamin található. A tejtermékek és elsősorban a vaj is sok A-vitamint tartalmaz 100 g vajban 300-600 mikro gramm található a tojás A-vitamin tartalma szintén ilyen mértékű.
Gabonafélékben és hüvelyesekben, zöldségekben és gyümölcsökben valamint a halakban is sok A-vitamin vagy annak elővitaminja található. Zöldségek közül a sárgarépa tartalmazza a legtöbb A-vitamin elővitamint (béta-karotin formájában). Egy kisebb méretű sárgarépa tartalmaz annyi béta karotint, amennyivel az egész napi A-vitamin szükséglet alapja bevihető.
Mivel ez a vitamin, ahogy fentebb írtam zsírban oldódó, ezért a szervezet képes raktározni is, tehát ha nem mindennap eszünk A-vitamin tartalmú ételt, akkor is rendelkezésre áll, elsősorban a májban elraktározva.
Ahogyan a zsírban oldódó vitaminoknál általában, az A-vitamint is túl lehet adagolni, mely a következő tüneteket okozza: sárgaság, hajhullás, bőrgyulladás, fejfájás, ingerlékenység és a hipervitaminózis általános tünetei.
Normális és rendszeres táplálkozással az A-vitamin megfelelő mennyiségben bevihető a szervezetünkbe ezért nem feltétlen szükséges azt drága étrend kiegészítőkkel pótolni.

A témához kapcsolódó további írások

Homoktövis – a természetes multivitamin