probiotikumok típusai

A probiotikum szó hallatán már sokan tudják, hogy különböző baktériumokról (baktérium törzsekről) beszélünk, melyek az egészséges emésztés és az emésztési folyamatok által különböző betegségek megelőzését és leküzdését segítik elő.

Azt viszont már kevesebben tudják, hogy a különböző megvásárolható probiotikum készítmények, különböző baktérium törzseket és különböző összetételben tartalmaznak. Ezért a probiotikum készítmények között jelentős különbségek vannak, a hatások és az alkalmazás eredményességében.

Más típusú probiotikumra van szükség egy antibiotikumos gyógyszeres kezelés vagy agresszív hasmenés után, ahogyan más baktérium törzsekre egy krónikus vagy akut bélgyulladás vagy például laktóz intolerancia esetén. A probiotikumok segíthetik a magas vérnyomás kezelését, az immunrendszer erősítését, az allergia és különböző bőrbetegségek gyógyítását, az ásványi anyagok és nyomelemek felvételét vagy akár a végbél daganat kialakulásának megelőzését.

Ezért érdemes tisztában lenni, hogy mely baktérium törzsek, mely problémák kezelésére vagy megelőzésére hatékonyak, hogy a legjobb probiotikus készítményt tudjuk önmagunk vagy szeretteink számára kiválasztani.
Az alábbiakban ismertetem a különböző baktériumtörzsek legfontosabb tulajdonságait és hatásait.

Lactobacillus nemzettség

A Lactobacillus baktériumok a bélrendszer nagyon fontos összetevője, az úgynevezett mikrobiom egyik meghatározó baktériuma. Fontos szerepet tölt be a glükóz (cukor) lebontásában, a tejsav előállításában. Ezzel szabályozza a bélflórát, más „rossz” baktérium törzsek elszaporodását. Ezért az egész szervezetre kiterjed az előnyös hatásuk.

Lactobacillus acidophilus: Ez a faj a vékonybélben él és alkot kolóniákat. Elsősorban a tápanyagok emésztését és felszívódást segíti elő és a tejtermékek emésztésében játszik nagy szerepet.
Továbbá fontos szerepe van a hüvelyflóra egészségének fenntartásában is.

Lactobacillus casei: Az emberi lactobacillusok fő faja, nagy szerepet játszik a zsíranyagcserében, csökkenti a vér zsírsav szintjét és ezzel elősegíti az egészséges testsúly kialakítását. Nagy szerepet játszik az egészséges bélflóra fenntartásában, az emésztésben, az immunrendszer egészségének fenntartásában.

Lactobacillus rhamnosus: Az egyik legszélesebb körben használt és tanulmányozott probiotikus törzsek. Ez a baktérium törzs ellenáll a gyomorsavnak és az epének is és gyorsan szaporodik, így az egész emésztő rendszerben jelen lévő baktérium. Nagy szerepet játszik az jó emésztésben, az immunrendszer egészségének fenntartásában, a gyulladásos folyamatok szabályozásában, a fogak és egészségében valamint a megfelelő hüvelyflóra kialakításában.

Lactobacillus plantarum: Az L. plantarum saját antibiotikumokat termel, melyek a kártékony „rossz” baktériumokat pusztítják. Igen ellenálló baktériumtörzs, ezért szintén az egész emésztőrendszerben megtalálható. A megfelelő emésztés elősegítésében és az immunrendszer működésének támogatásában van jelentős szerepe.

Lactobacillus paracasei: Ez a faj helyreállítja a bél mikroflórát és a belek jelző és védekező mechanizmusait. Ezzel az immunrendszer egészséges működését segíti elő és az allergiás reakciók leküzdésében.

Bifidobacterium nemzetség

A Bifidobacterium nemzetség az első mikrobák, melyek a születés után az újszülöttben megjelennek és a bélrendszerében megtelepednek. A felnőtt korban teljes bélrendszer baktérium flórájának 3-6%-át alkotják. Ezek a baktériumok segítik a különböző tápanyagok emésztését, az összetett szénhidrátok bontását, miközben rövid láncú zsírsavakat termelnek. Ezáltal számos élettani folyamatot segítenek elő és támogatják a teljes bélflóra egészségét.

Bifidobacterium bifidum: B. bifidum az egyik leggyakoribb probiotikus baktérium a szervezetben. A vékonybél alsó szakaszában és a vastagbélben található, valamint az anyatejben is jelen van. Elsősorban a megfelelő emésztést és emésztési komfortot segíti elő, illetve természetes antibiotikumot termel, ezzel a káros „rossz” baktériumok elpusztítását is végzi, így segíti az immunrendszer működését.

Bifidobacterium longum: Ez a faj a cukor fermentálása által tejsavat termel a belekben. Hozzájárul a teljes emésztőrendszer egészségéhez és a megfelelő bélflóra kialakításához ás az allergiás reakciók leküzdéséhez vagy kialakulásának gátlásához.

Bifidobacterium lactis: B. lactis lebontja az úgynevezett testhulladékokat és a segédanyagokat. Segíti a tápanyagok felszívódását. Nagy szerepet játszik a megfelelő bélműködés, ez emésztési komfort és az immunrendszer egészségének fenntartásában.

Bifidobacterium breve: Ezek a baktériumok sokféle tápanyag lebontására képesek. A különböző élelmi rostokat és akár „emészthetetlen” anyagokat is képesek lebontani. Ezek a baktériumok nagyon fontosak a vastagbél egészséges működéséhez. A cukrok lebontásához, a tejsav és ecetsav előállításhoz és az immunrendszer egészséges működéséhez járulnak hozzá.

Bifidobacterium infantis: Egyike azoknak a hasznos baktériumoknak, melyeket az anya elsőként ad át a gyermekének. Már a szülő csatornában találkozunk ezzel a baktériumtörzzsel. Ezek a baktériumok olyan szerves savakat állítanak elő, melyek nélkülözhetetlenek az egészséges emésztőrendszer és a megfelelő bélflóra kialakításához.

További probiotikumok

Bifidobacterium animalis DN – Stabilizálja a táplálék áthaladását a bélrendszeren.
Bifidobacterium animalis subsp. lactis BB – Immunstimuláló, javítja a fagocita aktivitást, enyhíti az atópiás ekcémákat, megelőzi a gyermekek és utazók hasmenését.
Bifidobacterium infantis – Irritábilis bél szindróma (IBS) kezelésére használják.
Escherichia coli -Immunstimuláló hatású.
Lactobacillus johnsonnii – Immunstimuláló hatású, hatékony Helicobacter pylori-val szemben.
Lactobacillus reuteri – Immunstimuláló hatású, hasmenés ellen hatékony.
Lactobacillus rhamnosus – Immunstimuláló, javítja az emésztőrendszer egészségét, csökkenti az antibiotikum használat okozta hasmenést.
Lactobacillus salivarius – Kedvező hatás bélfekély és bélgyulladás esetén.
Lactococcus lactis – Immunstimuláló, javítja az emésztőrendszer egészségét, csökkenti az antibiotikum használat okozta hasmenést.

Ajánlott írásaink

 

Töltődj jógával a munkahelyen – 3 tipp a munkahelyi felfrissüléshez