koladio

KóladióCola a mályvavirágúak családjába tartozó növény. A kólafa Nyugat és Közép-Afrikában őshonos, de termesztik Dél és Közép-Amerikában is. Több mint 30 féle kólafa fajtát ismerünk.
A kóladió magjának kivonatát különböző alkoholos és üdítő italokhoz használják, a közismert kóla italok a nevüket erről a növényről kapták.

Hatóanyagai: a kóladió 1-3% koffeint és 1-3% teobromint is tartalmaz, mely a koffeinhoz hasonló hatású alkaloid. Ezen kívül teofilint, fenolos vegyületeket, Phlobaphenest, Epichatechint, D-kathecint és csersavat is tartalmaz.

A kóladió hatása az anyagcserét fokozza ezért depresszió kezelésére, hörgőtágító szerként, asztma tüneteinek enyhítésére és migrénes fejfájás ellen is használják. Ezen felül afrodiziákumként is ismert és fenolos vegyületei miatt antioxidáns tulajdonságai is vannak.
A koffeinhez hasonlóan energizál, felpörget és javítja a koncentrációs képességet, azáltal, hogy serkenti az idegrendszert és éberséget, élénkséget okoz.
A koladiót anyagcsere fokozó hatása miatt gyakran használják fogyókúrás étrend-kiegészítőként és fogyókúrás szerek alapanyagaként is. Segíti a zsírfelhasználást (zsírégetést) és vizelethajtó hatása is van.
A kóladió őrlemény fogyasztását 2-6 gramm közötti mennyiségben ajánlják, minél finomabbra daráljuk annál nagyobb a hatása. Készülhetünk belőle főzetet vagy forrázatot de szobahőmérsékletű italba is keverhető a kóladió őrlemény.
Főzet formában gyorsabban fejti ki a hatását de legalább 1 órán keresztül kell főzni, nem lobogó inkább lassan gyöngyöző vízben. Ezután fogyasztható.
Serkentő, élénkítő hatását heves szívdobogás nélkül fejti ki, 10g tól nagyobb adagban fogyasztva jelentősebb élénkséget okoz.

Ha a kóladiót fogyókúrához, zsírégetéshez kívánjuk használni, ne feledkezzünk meg, arról a nem elhanyagolható tényről sem, hogy az étrendnek is diétás étrendnek kell lennie.

Guarana – természetes teljesítmény fokozó