Franz Xaver Mayr, osztrák orvos (1875-1965) egy forradalminak mondható és a mai napig teljességében helytálló módszert dolgozott ki, mely a betegségek nagyon korai diagnosztizálásából és elsősorban a táplálkozáson keresztüli kezelésén nyugszik. A Mayr módszerrel, nagyon korai stádiumban (a műszeres diagnosztikai berendezéseknél korábban) felfedezhető a legtöbb betegség és viszonylag egyszerű módon kezelhetőek is azok.
Doktor Mayr arra a következtetésre jutott, hogy a betegségek klasszikus tüneteinek megjelenését jóval megelőzve, az egyes ember és testtípusok alapján, még nagyon korai fázisban kezelni lehet nagyon sok kialakuló betegséget melyhez első lépésben a bélrendszer kitisztítását és regenerálását szorgalmazza majd egy helyes táplálkozásra és életvezetésre való szoktatást alkalmaz.

A Mayer diéta lényege

A kúra a ráhangoló héttel kezdődik.
Ezen a héten reggelente 10 perc tornával kell indítani a napot, majd ezt követően a reggeli zuhanyzás előtt száraz dörzsölő masszázs melyet váltott zuhany követ.
A váltott zuhanynál langyos vízzel kezdünk, majd a hideg és meleg víz között váltogatjuk a zuhanyt, de fontos, hogy mindig hideg zuhannyal fejezzük azt be.
A zuhany után olajos (mandulaolaj javasolt) bőrápolást kell végezni.

Az étkezések alkalmával nagyon oda kell figyelni, hogy csak nyugodt körülmények között étkezzünk, ne üljünk le kiéhezve, zaklatottan az étkezéshez, hangolódjunk rá minden étkezésre, próbáljunk meg ellazulni előtte. Minden falatot jó alaposan rágjunk meg, 30-40 szer, ez az egész módszer alapját fogja képezni végig.

Napközben legalább 2-3 liter folyadékot kell fogyasztani, lehetőleg vizet. Étkezések előtt, alatt és után 30 percig ne fogyasszunk folyadékot, vagy csak nagyon keveset.
El kell hagyni a fűszeres ételeket, a dohányzást (vagy nagyon mérsékelni), a kávézást, az édesség fogyasztást, a sózást, a zsíros ételeket, alkoholt és lehetőleg a gyógyszereket is, különös tekintettel az altató és nyugtató szerekre. Az kúra előtti héten már ne fogyasszunk húst.

Az utolsó étkezés délután 15 -16 óra, ezt követően csak teát szabad inni, a vacsorát teljesen el kel hagyni.
A ráhangolódás alatt igyekezni kell csökkenteni a stresszt, dolgozni ugyan szabad de legalább az esti órákban az alvásra kell koncentrálni, így az esti tévézés, internetezés, ingerlőbb zene kerülése javasolt. Ebben az időben hozzá kell szokni az időben lefekvéshez.

A böjt alatt ezt a nyugodt állapotot kellene fenntartani, nem tervezni semmilyen utazást, kirándulást, bulit és intenzívebb programot, mert a böjtkúra alatt sokkal nagyobb nyugalomra lesz szüksége, átmenetileg a teljesítő képesség is csökkenni fog.
Az általános nyugalom a belek és gyomor beidegzésein keresztül, a szervekre is relaxáló hatással lesz.
Ez az állapot pedig elengedhetetlen a regenerációhoz és az öngyógyító mechanizmusokhoz.

A Mayr kúra

A kúra lényege, hogy a klasszikus vizes zsömlét vagy kiflit, fel kell szeletelni, megszárítani és a kúra alatt csak ezt szabad majd fogyasztani, langyos tejjel vagy teával. Ez az alacsony kalória tartalmú és egyszerű étkezés, elegendő tápanyagot biztosít egy minimalizált működéshez de ez alatt a tápcsatorna kiürül, megtisztul és a belekben élő baktériumok és gombák megfelelő egyensúlya helyre áll. Ez elengedhetetlen a belek tisztulásához, regenerációjához és a kúra utáni egészséges működéshez.

Reggel éhgyomorra 2dl langyos vizet kell inni, 1 teáskanál keserű sóval vagy egy beöntést kell végezni (heti 2-3 alkalommal) ugyanezzel az anyaggal.

Reggel legalább egy 10-15 perc torna javasolt, jóga vagy tai chi kiválóan megteszi, de egyszerű gimnasztikai gyakorlatok is jók.
A torna után egy száraz bedörzsölés (jobb lábtól kezdve, felfelé haladva) tusolás (bőven használjon szappant), végén váltott zuhany a test beolajozása és súlymérés (a testsúlyt végig mérni és vezetni kell).

A reggeli étkezésre ezután kerülhet sor. Minden étkezésnél a fönt említett nyugodt légkörre figyelni kell, az étel minden falatját lassan együk és alaposan, nyugodtan rágjuk legalább 30 szor.
Minden falat száraz zsömléhez egy kanál tejet vagy teát lehet szürcsölni, lassan szürcsölve. Rizstej vagy zabtej még jobb a hagyományos tejnél, tea esetében gyógyteát kell inni, és semmiképp nem gyümölcs vagy fekete teát.
Az étkezés legyen lassú és szertartás jellegű, legalább 20 perc és 1-2 zsömle vagy kiflinél több nem kell.

Délben, a reggeli étkezést kell ismételni.

Étkezések között lehet fogyasztani, teákat, centrifugált higított zöldség levet, ásványvizet.
A megfelelő folyadékfogyasztásra figyelni kell.
Ha van lehetőség étkezés előtt vagy után a hasra meleg vizes palackot, vagy tömlőt tenni, lehetőleg a gyomor és a máj környékére, az nagyban segíti az emésztést és nyugtatja a szerveket.
A meleg kezelés után egy rövid séta javasolt (ha van lehetőség fél órára, az tökéletes lenne).
Délután esetleg kis pihenés, alvás, séta, túra, torna nagyon jótékony hatású.

Este, teát, levest vagy rizstejet, vagy más gluténmentes gabonából készült pépet lehet fogyasztani.
A klasszikus Mayr diétában itt is a zsömle és a tej szerepel, de ez a változatosság és a motiváció fenntartása miatt helyettesíthető. Fontos az alapos rágás és a szürcsölve és lassan fogyasztott folyadék minden falat után.

A gabonapépet elkészíthetjük, fél liter vízből, és 3 evőkanál zab, rizs, kukorica, hajdina vagy lenmag pehelyből, lényeg, hogy gluténmentes gabona legyen.
A magot vagy pelyhet vízben fel kell forralni, 5 percig alacsony lángon főzni, majd a tűzről levéve a masszát egy szűrőn átnyomni. Az így képződött pépet fahéjjal, gyümölcslével vagy esetleg kevés kurkumával, édesköménnyel is fűszerezhetjük.
A levesbe zöldségeket lehet főzni és aztán átpaszírozni, vagy turmixilni a kész levest és ebből lehet fogyasztani.

Este hat óra után már nem szabad enni, lefekvés előtt egy 20-30 perc torna nagyon jótékony, itt is a jóga vagy tai chi, chikung gyakorlatok tökéletesek.
Az esti toalett, ugyanaz mint a reggeli, dörzsölés, váltó zuhany, hideggel befejezve és olajos bedörzsölés.
Lefekvés előtt egy lágy hasi masszázs, az óramutató járásával megegyező irányban, körkörös mozdulatokkal nagyon jótékony hatású.
Legkésőbb 10 órakor feküdjön le,előtte ne nézzen TV-t, ne olvasson izgalmas könyvet és kerülje az egyéb izgalmakat, relaxáljon.
Ha napközben nem nyílt rá lehetősége, este okvetlen tegyen a hasára meleg vizes palackot.

A diéta maximum 21 nap legyen, ha eddig nem sikerül, akkor is két hét mindenképp kellene.
Ennyi idő kell ugyanis a bélrendszernek a regenerálódáshoz, tisztuláshoz és a bélflóra rendeződéséhez.

A kúra után, lassan és fokozatosan kell visszatérni a normál étkezéshez.

A kúra alatt megszokott lassú és nyugodt étkezést, a falatok 30-40 szeri megrágását ezután minden étkezésénél követni kell. Ha a káros dolgokról sikerült leszokni vagy mérsékelni azokat, kávé, cigi, alkohol akkor ezt ezután is érdemes lesz tartani vagy még csökkenteni.

A visszaszoktató vagy levezető időszak legalább a kúra harmada legyen, tehát 4-7 nap.

Ezalatt párolt vagy friss zöldségek, gyümölcsök, barna rizs fogyasztása ajánlott, sovány tejtermékekkel és gabona ételekkel (lehetőleg gluténmentes) a húst ez idő alatt is kerülni kell.
Estére nem szabad még nyers zöldséget és gyümölcsöt enni.
6-7 óra után már ne étkezzünk és legalább 2-3 óra teljen el a lefekvés és utolsó étkezés között.
A mozgást, tornát és tisztálkodási szokásokat (váltott zuhany, dörzsölés, meleg pakolás, mandula olajos bőrápolás) tartsuk fenn.

A böjtkúra végeztével az egészséges táplálkozás mindenképp javasolt, hogy ne alakuljanak ki újra a problémák. A kúra alatt jó néhány kilótól megszabadul az ember.
A kúra alatti kezdeti fejfájások, gyengeség, álmosság, esetleges lábgörcsök megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztással és vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó táplálék kiegészítőkkel jól kezelhető.
A kúra jó esetben legalább egy hónap a felvezetéssel és levezetéssel együtt, ennek hatása nagyon komoly és érezhető változásokat indít el az emberben testileg és lelkileg is.

A kúra után egy egészséges életmód, táplálkozás kialakítása javasolt, ehhez a mediterrán étrend megfelelő lehet. A jógát, tai chit, chikungot érdemes kipróbálni és bevezetni az ember életébe a kúra előtt, mert ez szintén nagyon nagy minőségi változást okozhat a kúrával együtt.
Tudom ez nem egy egyszerű kúra és nagy elhatározás és kitartás kell hozzá, de egy hónapot mindenki kibír és ennyivel tartozik sajátmagának is. Az elérhető változás pedig fantasztikus.
Komolyabb és krónikus betegségben szenvedők mindenképp konzultáljanak kezelő orvossal mielőtt akár ebbe akár más diétába kezdenek.

Méregtelenítés 2. rész – Vamana terápia