Táplálkozási tanácsok, melyek elősegítik a gyulladások csökkentését és az ízületek regenerációját.
A gyulladások általános élettani folyamtok, melyekre bizonyos szempontból szükség van, ám ha a gyulladás túl sokáig tart vagy túlságosan szétterjed a szervezetben az nagyon sok betegség alapjait teremti meg.
A gyulladások a bélrendszerben is kezdődhetnek vagy ide is átterjedhetnek ezért is nagyon fontos a tudatos táplálkozás, valamint azért is mert a táplálékból kinyert, felszívódó vagy csak a bélben maradó anyagok nagyban elősegíthetik a szervezet gyógyulását vagy épp fokozhatják a gyulladásokat.

Gyulladást fokozó élelmiszerek

A gyulladások csökkentése szempontjából az alábbi élelmiszereket kellene kerülni:
Finomított fehér cukor mindenképp kerülendő mert rontja az immunrendszer aktivitását.
Általában az összes magas glikémiás indexű cukor (melyek jelentősen megemelik az inzulin szintet) ugyanezt teszi, tehát ezeket is kerülni kellene.
A tejtermékek általánosan táplálják a bakteriális és virális alapú gyulladásokat, tehát fokozott gyulladás esetén ezek fogyasztását és kerülni kellene.
A transz zsírok, melyek különböző zsírok és élelmiszerek feldolgozása következtében létrejövő, nem természetes zsírok, szintén az immunrendszer hatékonyságát csökkentik. Az állati eredetű zsírokban lévő arachidonsav szintén fokozza a gyulladásos hajlamot.
A húsfogyasztás következtében, különösen a tenyésztett állatok húsában megtalálható antibiotikumok és hormonok, továbbá a hús lebomlása következtében felszabaduló telített zsírsavak, koleszterin és idegen fehérjék valamint ezek bomlás termékei sem használnak a gyulladásos folyamatok visszaszorításában, sőt egyenesen fokozzák azokat.
Így tehát a feldolgozott élelmiszerek (chipsek, készételek, margarin, étolaj stb.), tejet tartalmazó élelmiszerek, állati eredetű zsiradékok, húsok (különös tekintettel a sertés hús) és a cukrok fogyasztása kerülendő. A glutén tartalmú gabonák (búzafélék, rozs és árpa) szintén elősegíthetik a gyulladásokat, a gluténra érzékeny embereknél mindenképp, tehát ezeket is érdemes lenne kerülni, valamint az alkohol fogyasztást is. Ezek az élelmiszerek általában sem egészségesek, de ha gyulladás van a szervezetben, akkor pár hétig, vagy amíg a gyulladások nem múlnak el mindenképp érdemes kerülni őket.

Gyulladás csökkentő élelmiszerek

A gyulladást csökkentő vagy azt nem támogató élelmiszereknél egy alternatív táplálkozási szemléletet érdemes követni, mely egy általánosan egészségesebb és minden szempontból pozitív változásokat hozó életmódot eredményez.
Az étkezésben legyen több nyers vagy enyhén párolt zöldségféle. Ezek rengeteg vitamint és ásványi anyagot, valamint enzimeket tartalmaznak melyek közvetlenül is jótékonyak a gyulladások csökkentése ellen. Érdemes beiktatni hidegen sajtolt növényi olajokat, mint a kendermag olaj, lenmagolaj, liget szépe olaj, extra szűz olíva olaj, ezeket salátákra öntve vagy bármilyen élelmiszerhez adva lehet fogyasztani.
Fontos, hogy ezeket az olajokat ne tegyük ki nagy hőnek, ne süsünk velük és lehetőleg a főzést is kerüljük, csak utólag adjuk az ételekhez mert hő hatására tönkre mennek és elveszítik hatékonyságukat, sőt káros transzzsírok is keletkeznek bennük.

Részesítsük előnyben a glutén mentes gabonákat, rizs, zab, kukorica, hajdina, amaránt, chiamag, cirok, köles és glutén mentes lisztkeverékeket használjunk inkább.
A homoktövis, papaya, ananász, mangó, goji gyümölcsök olyan enzimeket és antioxidánsokat tartalmaznak, melyek jótékonyan hatnak a gyulladások ellen.
Az antioxidánsok általában is jótékony hatásúak, de a gyulladások ellen is kiválóak, ezért a vörös vagy kék bogyós gyümölcsök, cseresznye, szőlő, áfonya, ribizli kiváló antioxidáns források, de mivel ezen növények héjában és szárában vannak jelen ezen anyagok (mint pl. a szilimarin, hesperidin, kvertecin, rezveratrol stb.) ezért olyan táplálék kiegészítők melyek ezen növények szárított őrleményeit tartalmazzák szintén kiváló kiegészítői lehetnek a diétának.
Nagyon sok gyógy és fűszernövény is hatékony a gyulladások ellen, a gyógynövények részben erről bővebb információkat olvashat a kedves olvasó.
A kurkuma, kardamon, édeskömény, római kömény, menta, kamilla, zsálya, pemetefű, pásztortáska, aloe vera stb. is alkalmazható, fűszerként, forrázatként (tea) vagy egyéb étrend kiegészítő készítmények által.
A mérsékelt de megfelelő táplálkozás mellett, fogyaszthatunk vitamin és ásványi anyag készítményeket, de mindenképp érdemes tájékozódni azok hatóanyag tartalmáról, hogy ne fölösleges pénzkidobás legyen a dologból.
Ezen kívül a rendszeres mozgás, napi legalább 2-2,5 liter tiszta víz fogyasztás és a mentális egészségre, a lelki egyensúlyra való törekvés is elengedhetetlen.
Mindenképp meg kell említeni egy ideális testsúly kitűzésének fontosságát is, mert a túlsúlyos szervezetben a gyulladásos folyamatok is gyakoribbak és könnyebben maradnak fenn, továbbá ez nem csak a mozgásban és az egészséges mentális működésben okozhat nehézségeket de az ízületek terhelését (elsősorban a láb és csípő) is mindenképp fokozza, amivel elősegíti azok betegségeinek kialakulását és fenntartását.

Gyulladást csökkentő gyógynövények

Orbáncfű, libapimpó, kamilla, borsmentalevél, citromfű, zsurlófű, bodzavirág, csalán, zsálya, ezerjófű, tárnics, nyírfalevél, veronikafű, hársfavirág, gyermekláncfű gyökér, nyírfalevél, nagybojtorján.
A gyömbér, a lapacsó tea, tömjénfa, macskakarom, szárcsagyökér, pecsétviasz gomba, kínai hernyógomba szintén hatékony gyulladás csökkentők és ízületi gyulladásoknál hagyományosan alkalmazott gyógynövények.

Vitaminok ajánlott mennyisége