A fejfájásokról szóló cikksorozat első három részében a migrénről volt szó, amely egy rendkívül makacs fejfájás típus és nagyon összetett betegség. Ezekben a cikkekben a fejfájásokkal kapcsolatban több információt is leírtam.
A mostani részben az általános fejfájásról vagy más néven tenziós fejfájásról lesz szó.

A fejfájások közül az úgynevezett tenziós fejfájás (tenzió =nyomás, feszülés) a leggyakoribb fejfájás típus.
A nők körében kicsit gyakoribb az előfordulási valószínűsége, mint a férfiaknál de általánosítva, a nyugati világban az emberek 70-80 százaléka találkozik életes során ezzel a típusú fejfájással.
Kialakulása már 2 éves kortól előfordulhat, de általában a 20-as és 50-es évek közötti időszakban jelentkezik.
Előfordulhat ritkán, egy adott életszakaszban vagy élethelyzethez kötve, de általában gyakran megjelenő fejfájás, amely a nem megfelelő stressz kezelés és a személyiségbe ágyazott problémák, túlzott feszültséget okozó hozzáállás következménye, vagy ha úgy jobban tetszik tünete.

Ez a betegség, vagy pontosabban, kórkép is általában pszichoszomatikus hátterű, tehát lelki-pszichés okai vannak, melyek leggyakrabban a stressz terheléssel együtt járó probléma.

A betegség kialakulása nagyban összefügg az ember stressz kezelési szokásaival.

Ebben a fejfájás típusban, gyakran szenvedő betegeknél megfigyelték, hogy bizonyos személyiségvonások gyakrabban és általában halmozottan fordulnak elő.
Ilyen személyiségvonás a fokozott ambíció, az uralkodni vágyás, a teljesítmény centrikusság és kényszer, valamint az ezzel járó rendszeres vagy állandósult túlterheltség.
A túlzottan magasra helyezett saját igények és a valóságos lehetőségek összeütközése szorongáshoz, frusztrációhoz és elnyomott agresszivitáshoz vezethetnek.
Ezen pszichés konfliktusokat a „betegek”, gyakran fejfájás formájában „vezetik le”, természetesen ez egy olyan tudatalatti reakció, mely a szervezet általános kimerültségét jelzi első sorban, illetve a mélyen, a személyiségbe ágyazott problémákra utal.
Egy krónikus tenziós fejfájásban szenvedő betegek között végzett felmérés szerint 53 %-ban szorongásos zavar, 36 %-ban depresszió is társult a fejfájáshoz.
Ennek a fájdalomnak, az egyik jellemző pszichés háttere, az ellenséges indulatok kontrolljára (elnyomására) való törekvés, amely gyakran a közvetlen családtagokkal szemben jelenne meg de a beteg ezt megpróbálja elnyomni.
Tehát, a különböző stresszhelyzetek hatására, (melyek akár a családban akár más környezetben alakulnak ki) a fejfájásban szenvedőben gyakran jelenik meg agresszió valamely családtagjával vagy környezetében élő emberrel szemben, amelyet megpróbál elnyomni, leplezni és ezen folyamatos feszültség, erőfeszítés is okozhatja ezt a típusú fejfájást.

A tenziós fejfájás időtartama 30 perc és egy hét között változhat. Lehet, hogy csak időről időre jelentkezik a fájdalom, ám az is előfordulhat, hogy ezalatt az idő alatt szinte folyamatosan fennáll. Ha a fejfájás több hónapon keresztül havonta több mint 15 napon kialakul, akkor idültnek (krónikus) tekintjük. A krónikus tenziós fejfájás néha évekig is elhúzódik.

A tenziós fejfájás enyhe vagy mérsékelten súlyos, általában tompa, szorító vagy sajgó fájdalom, amely a homloktájékon, illetve a két halántékcsont között jelentkezik. Sokan számolnak be abroncsszerűen szorító fájdalomról.
Előfordul, hogy a fájdalom a fejről elindulva, a nyakon keresztül, lesugárzik a vállakba. Sokan számolnak be arról, hogy a fejfájás már reggel kialakul, de van, akinél csak akkor jelentkezik, amikor a munkahelyi, illetve otthoni stressz hatás éri. A fájdalom időszakonként és betegenként is változhat.
A tenziós fejfájásban szenvedő betegeknél jellemző a fejbőr, a vállak és a nyakizmok érzékenysége -feszülése, alvási problémák, fáradtság, ingerlékenység, étvágytalanság, koncentrációs zavarok.

A tenziós fejfájás kezelése

Ebben a fejfájásban szenvedő betegek, általában jól reagálnak a különböző fájdalomcsillapítókra.
A fájdalomcsillapító szerek lényeg röviden, hogy ezek a szerek nem kezelik a kiváltó okot, csak a fájdalom tünetet csillapítják.

A fájdalom viszont egy jelző mechanizmus, mely az idegrendszer stimulálásával jelez, hogy megoldandó probléma van, amely meg nem oldása hosszabb távon, komoly következményekkel járhat.
A szorongások, fel nem dolgozott traumák vagy rögzült, rossz megküzdési stratégiák könnyen elvezetnek szív és érrendszeri, emésztési vagy akár rákos megbetegedésekhez is.
Tehát a fejfájásra mint jelzésre kell tekinteni és akinél ez gyakran jelentkező tünet, az mindenképp kezdjen el foglalkozni a kiváltó okokkal és ne a fájdalom csillapítókba keresse a megoldást.
A gyakori tenziós fejfájások és ezeket kiváltó pszichés problémák kezelésére, oda kell figyelni. Az ezen az oldalon megtalálható Öngyógyítás művészete című cikksorozatban számos tanáccsal és információval próbálok meg ellátni minden kedves olvasót a betegségek általános kezeléséhez. Ez jó kiinduló pontja lehet a tenziós fejfájás kezelésének is.

A gyógyszeres tünet kezelést érdemes mellőzni vagy csökkenteni, ami azt jelenti, hogy ne a gyógyszer legyen az első dolog ha érezzük a fejfájást.

Ahogy erről már fentebb szó volt, a tenziós fejfájás valamilyen rossz rögzült személyiség vonásból és ehhez kapcsolódó, hibás stressz kezelésből fakad. Itt nem kell senkinek megsértődni, mert ez nem jellem hiba. Sokkal inkább arról van szó, hogy minden ember élete során megtanul különböző viselkedéseket, reakciókat és elsajátít valamilyen értékrendet.
Amíg ez nem okoz betegséget vagy olyan élethelyzetet amiről azt gondoljuk, mélyen belül, hogy számunkra nem kedvező, vagy nem tudjuk jól érezni magunkat, nos addig általában senki sem változtat ezeken a rögzült szokásokon, tanult látás és gondolkodás módokon.
Viszont ha valami miatt, akár fejfájás, akár más tünet vagy betegség és/vagy esetleg az élethelyzetünk azt üzeni, hogy valamit nem jól csinálunk, mert ezzel ártunk magunknak, akkor érdemes a végére járni és önállóan vagy segítséggel megtalálni ezeket a rosszul rögzült beidegződéseket és megpróbálni változtatni rajtuk.
Ez az egészségünk alapja, nem csak testi de lelki és szociális egészségünké is és ezzel együtt a boldogságé és értelmes életé is.

Ehhez, a szinte állandóan emlegetett külső segítségek, mint egy jó orvos, pszichológus, természetgyógyász vagy akár lelki vezető is megfelelő segítséget nyújthat.
A különböző önismereti technikák, nyugati vagy keleti vallások is jó segítség lehet, önmagunk tudatosabbá tételében és értékrendünk tökéletesítésében.
A rendszeres mozgás, sport vagy egyéb mozgás kultúrák, mint például a jóga ászanák is segíthetik a betegségek és így a fejfájás kezelését is.

A fejfájásra alkalmazható gyógynövények

A fejfájásra alkalmazható természetes hatóanyagok, gyógynövények közül érdemes kipróbálni, megelőzésre a citromfüvet vagy az orbáncfüvet, melyek rendkívül jó nyugtató hatású növények.
A fájdalom kezelésére jól használható még az angyalgyökér, szantálfa, gyujtoványfű is.
Bár Magyarországon nem legális és sok országban szintén tiltott, de egyre több országban kezdik engedélyezni az orvosi marihuánát, azaz a kendert vagy más néven cannabist.
Erről a növényről régen tudják, hogy nagyon sokoldalú gyógynövény és a nyugati világban terjedő kábítószer fogyasztás miatt került a legtöbb országban tiltó listára, de a kender az egyik legjobb természetes fájdalomcsillapító és nyugtató, relaxáló hatású gyógynövény, így a fejfájások kezelésében is kiváló szer (lenne) és ezt minden gyógynövényekkel foglalkozó könyv és szakember meg is említi, legalább informális szinten.
A fejfájás természetes csillapítására, forró vízbe almaecetet is önthetünk 3dl vízbe egy kávéskanálnyit és ezt belélegezve (orron keresztül) szintén csillapítható a fejfájás.

A fejfájások okai és kezelése – migérn 1. rész