A cikksorozat első részében a depresszió általános meghatározása és ismertetése után, röviden leírtam az agy biokémiai folyamatait az érzelmek kialakítása szempontjából.
A második részben, beszéltem a gyógyszeres kezelés módjáról és hátrányairól valamint a depresszió energetikai tényezőiről. A harmadik részben a depresszió kezeléséhez adok néhány támpontot.

Hogyan kezelhető a depresszió?

A gyógyszeres kezelésekről lényegét előző írásomban ismertettem. Vagy az agyi idegsejtek általános „bénításáról” beszélünk ez esetben, mely egyébként az egész szervezetre bénító hatással van, vagy az idegsejtek természetes szerotonin visszavételi mechanizmusát blokkoljuk és a fennálló és feldolgozatlan érzelmi probléma meg nem oldása mellett mesterségesen létrehozunk egy látszólag stabil érzelmi állapotot. Mindkét lehetőség legfeljebb fél megoldás és sok káros mellékhatása van és ez esetben a két fél együtt nem egy egész, hanem inkább egy negyed.
A depresszió igazi kezelése a depressziós ember segítése abban, hogy meg tudjon küzdeni az őt ért hatásokkal, el tudjon fogadni, olykor valóban nehéz élethelyzeteket és el tudja hinni és a gondolkodásába be tudja építeni, hogy bármilyen rossznak is ítéli meg a pillanatnyi helyzetét, az nem állandósult állapot, az csak időleges és idővel és a probléma megoldására fordított energiával minden megváltozhat és újra süthet a nap.
Amennyiben valaki önerőből vagy akár külső segítséggel de képes egy ilyen élethelyzeten felül kerekedni, az nem csak azt hozza, hogy elmúlik a negatív hangulatokkal teli állapot, hanem azt is, hogy gyarapszik az adott személy élménytára, rengeteg hasznos, tanulságos élménnyel.
A helyzet megoldásával az ember tapasztaltabbá, erőssebbé válik és önmagát jobban értékelhetőnek tekinti. A világban tapasztalható dolgokat elkezdi egy más szemszögből is nézni és lehet a személyiségének egy olyan terhét tudja lerakni, egy olyan negatív személyiség vonást tud, pozitívvá változtatni, amely nem csak az adott problémát idézte elő de az életének több területén is nehézségeket okozott és kihatott testi és lelki egészségére is.
Nem ritka, hogy egy átdolgozott személyiség egy mélyen elszigetelt élmény megoldásának következménye lesz, hogy testi tünetek eltűnnek, betegségek gyógyulnak meg.
Azt mondják, hogy az ember, csak nehéz időkben képes nagy változásokon keresztül menni, mert amíg nem találkozik ilyen helyzettel, addig nincs elegendő motivációja arra, hogy rég berögzült rossz szokásokon, gondolkodásmódon és beragadt érzelmi helyzeteken változtasson.
Ezért a depresszióra érdemes úgy tekinteni mint egy jelzésre a lelkünk és testünk irányából. Egy olyan jelzésre ami azt jelzi, hogy el kell kezdeni foglalkozni bizonyos problémák megoldásával, rossz rögzült szokások megváltoztatásával és az élet szépségeinek tudatosabb kutatásával.

Kinek a segítségét érdemes igénybe venni és hogyan?

A depresszió egy olyan szélsőséges állapotba is belecsúszhat, ami nagyon komoly következményeket is hozhat magával, ezért nagyon érdemes átgondolni, hogy kihez forduljon az ember segítségért.
Az általános egészségügyi rendszer sajnos azt kell mondanom, nem képes a nagyszámú depressziós beteg kezelésére, mert a szakorvosoknak nem áll rendelkezésükre elegendő idő, illetve túl kevesen vannak ahhoz, hogy minden beteget célzott terápiával, lehetőleg gyógyszerek nélkül kezeljenek. Ezért az általános egészségügyi ellátórendszerben a kezelés nem mindig a leghatásosabb (persze érdemes megpróbálni, mert ki lehet fogni igazán jó és lelkiismeretes orvost is aki lehetőségei határáig vagy néha még azon is túl megpróbál segíteni – bár sajnos ez nem túl gyakori).
A másik lehetőség az öngyógyítás, mely nem egyszerű ugyan de itt legalább, mindenki maga vállalja a felelőséget önmagáért, ami a gyógyulás első lépcsőfoka lehet. Az öngyógyítással egy külön cikksorozatban foglalkozom, ezt ajánlom a kedves olvasó figyelmébe.
Röviden viszont a depresszió kezelésénél az alábbi pár dolgot érdemes szem előtt tartani és megpróbálni.

5 + 1 tanács a depresszió kezeléséhez

1. Keress a környezetedben olyan személyt aki meghallgat, akinek el mered mondani a mélyebb dolgokat, akiben megbízol, hogy nem él vissza ezzel. Ne tanácsot kérj tőle, csak hagyd, hogy röviden reagáljon, elmondja a véleményét mert azzal, hogy megfogalmazzuk és kimondjuk az érzéseinket, problémáinkat jobban meg is érthetjük őket, illetve a másik ember természetes reakcióiból le lehet szűrni, hogy mindez kívülről hogyan is látszik és ezzel el is kezdjük másként nézni a problémákat.

2. Érdemes neten olvasgatni, előadásokat nézni amelyek önismerettel, pszichológiával és önmegvalósítással foglalkoznak. Bár rengeteg kókler és hiteltelen tanító és prédikátor van a világhálón, de ahogy keresgélsz úgyis megtalálod azt aki vagy akik számodra befogadható módon tudják láttatni a problémát és valami megoldást kínálni rá. Az, hogy adott embernek mi lehet jó és mi szolgálja a fejlődését, azt igazából Ő maga tudja és érzi. Bármilyen utat is próbáljunk meg (extrém szélsőségektől óvnék mindenkit) jobb mint ülni és várni, hogy megoldódjon a probléma. Ezen az úton sokat tanulhat aki rálép.

3. Jó technika, hogy tudatosan kezdj el megváltoztatni dolgokat az életedben, rendezd át a lakást, járj másik útvonalon, keresd új vagy rég nem látott emberek társaságát, kezdj új dolgokat csinálni. Egyszóval próbálkozz. Látszólag összefüggéstelen területeken létrehozott változások is megváltoztatják a gondolkodásod és ezzel az életed. Az agy komplex működése a mai napig nem teljesen megértett de azt már tudjuk, hogy ahogy bizonyos területein változások állnak be az hatással van az egész rendszerre.

4. Mélyedj el valamilyen vallás vagy filozófia megismerésébe, próbáld ki a jógát, tai chit, chi kungot vagy valamilyen alternatív mozgás terápiát. Ezek is mind valamilyen filozófiára vagy vallásra épülnek, mely szintén segít egy más világlátás és ezzel egy más probléma kezelés elsajátításába.

5. Olvasgasd a mentalfitnessguru cikkeit, (nagy mosoly jel) mert azért írom őket, hogy segítsek mindenkinek (aki rátalál erre az oldalra vagy akihez el tudom juttatni) abban, hogy megismerjen egy tudatosabb és mindent átfogó életfelfogást. A testi és lelki egészség elválaszthatatlan egymástól, ahogyan az alkalmazkodás is a környezetünkhöz. Minden adott az életben, hogy teljes és tartalmas életet élhess, az egész csak rajtad múlik és azon, hogy milyen kérdéseket fogalmazol meg és mennyire keresed a válaszokat ezekre.
+ 1. Ha tartós negatív hangulatoktól szenvedsz vagy meg akarod előzni ezen állapotot, kezdj el tudatosabbá válni, ismerd meg a tested, lelked és környezeted igazi lényegét. Csodákat fogsz találni és ez nem egy üres és jól hangzó mondat, hanem a valóság.

J.Kriszto

az előző rész itt olvasható:

A depresszió és alvászavar 2. rész – energetikai összefüggések