d vitamin

D-vitamin, vagy ahogy a vegyészek nevezik, kalciferol, valójában két vitamint jelöl, a D2 és D3 vitaminokat. A két anyag közül a D3 vitamin az erősebb hatású (a D3-vitamin, négyszer erősebb hatású a D2-vitaminnál).
A D-vitamin bejuthat a szervezetbe a táplálék útján, de nagyobb részben a bőrben képződik (koleszterin segítségével) a szabad szemmel nem látható, ultraibolya (nap) fény hatására.
Ezt követően a májban majd a vesékben alakul át biológiailag aktív formává.
Naponta 15-20 perc napfényben eltöltött idő is elegendő, a szervezet számára, a megfelelő mennyiségű D- vitamin előállításához.

A D-vitamin serkenti a bőrben az úgynevezett kreatociták működését, melyek a bőr felső hám rétegén, szaruszerű anyagot termelnek, ezzel a bőr védő bevonatának képzésében fontos szerepet játszik.
Ugyancsak serkenti a bőrben a fibroblasztok működését, melyek az elasztin, kollagén rostok és glükozaminok raktározásáért felelnek, tehát a bőr rugalmasságát és ellenálló képességét is jelentősen befolyásolja. Illetve a szőrtüszők és egyéb bőrsejtek működését is fokozza.

Az izomsejtekre, a belső szerveinket alkotó simaizmokra és a szívizmokra is sejtszaporodás (daganatosodás) gátló és diferenciálódás serkentő hatású, tehát elősegíti az izomsejtek normális működését és gátolja a daganatok képződését.
A hasnyálmirigyben fokozza az inzulintermelő sejtek működését, ezzel szabályozza a vércukor szintet. Szabályozza a mellékvesében az adrenalin és noradrenalin hormonok kiválasztását, melyen keresztül segíti a szervezet ellenálló képességét és stressz hatásokra adott válaszait befolyásolja.
Serkenti az agysejtek regenerációját, gátolja a porcok leépülését, segíti a szívizomsejtek regenerációját de serkentőleg hat a máj regenerációjára is és hat a pajzsmirigy működésére, a szervezet nátrium háztartására, a kalcium rendszerre, a sperma termelésre, az immunrendszer megfelelő működésére és a magzatoknál a tüdő fejlődését segít elő, ezen kívül még sok élettani folyamatra is hatást gyakorol.

Tehát létfontosságú vitamin, mely hiányában egy sor elváltozás és ennek következtében betegség jöhet létre. Legismertebb D-vitamin hiányos betegség, az Angol kór, ami a csontok lágyulását és egy sor degeneratív csont elváltozást okoz.

A D vitamin hiányában a fentebb felsorolt rendszerek működésében fokozatos és folyamatos elváltozások jönnek létre, ezért nagyon sok betegség alapjait teremtheti meg.

Az elmúlt években végzett vizsgálatokból kiderült, hogy a magyar lakosság, a téli hónapokban 90% fölötti arányban szenved D-vitamin hiányban.

Ezt elsősorban a szabadban, napfényen való tartózkodással lehetne elkerülni, mert sem az üvegen keresztül jutó napfény, sem a szolárium nem alkalmas arra, hogy a természetes napfény hatásait pótolja.
Mivel az üveg nem ereszti át az ultraibolya fényt, a szolárium pedig nagyrészt inkább az UV-A fényt állítja elő, de a D vitamin képződéséhez a 270-290 nm hullámhosszúságú, UV-B fény szükséges.

A táplálkozással és táplálék kiegészítő szerekkel segíthetünk a szervezetünk D vitamin pótlásában.
A természetes táplálékokban, elsősorban a tőkehal mája és az ebből készült olaj tartalmaz nagy mennyiségű D vitamint, de az olajos tengeri halak, , valamint a tojás sárgája és egyéb állatok mája is jó D vitamin forrás (bár ez utóbbi más szempontból nem ajánlott).

Mivel a D vitamin úgynevezett zsírban oldódó vitamin, így a szervezet tárolni tudja de ezért, amennyiben koncentrált formában (táplálék kiegészítő szerek) fogyasszuk, túladagolható, tehát a napi dózisra nagyon oda kell figyelni. Ezért legjobb a napfény, igénybe vételével a természetre bízni a szervezetünk D vitamin termelését. Ehhez viszont rendszeresen kell a szabadban tartózkodni.
Különböző gyulladáscsökkentő, kortikoszteroid tartalmú gyógyszerek, koleszterincsökkentő gyógyszerek vagy túlzott alkohol fogyasztás esetén illetve idős korban vagy májproblémák esetén a D vitamin hiány fokozottabban fordulhat elő.

Figyeljenek oda a D vitamin pótlására és ezért igyekezzenek minden nap, legalább fél órát a szabadban tartózkodni, kiváltképp télvíz idején és napsütéses időben.

Kapcsolódó cikkek:

Omega 3 és 6 zsírsavak – lássunk tisztán