A cékla már a kőkorszak idején is ismert nővény volt, a rómaiak és a görögök is használták és ők terjesztették el Európa északi területein is.
A céklát keleten is ismerik rég, az ajurvédikus gyógyászatban is nagyon jelentős növénynek tartják, elsősorban vérképző tulajdonságai miatt.
A növény vas tartalma nem magasabb mint általában más növényeké viszont magas kálium, cholin, réz, cink, mangán, kén, jód, kobalt, nikkel valamint B1, B2, B3, B6, B7 B9-vitamain tartalma mégis kiváló vérképző tulajdonságokat kölcsönöz a céklának.

A cékla hatóanyag tartalma hozzájárul a nyirokmirigyek egészséges működéséhez, a haj és köröm egészségéhez és az idegrendszer kiegyensúlyozott működéséhez.
Bélpanaszok, gyomorbántalmak és májproblémák esetén is javasolt a növény fogyasztása.
De akkor is célszerű a céklát beiktatni az étkezésünkbe, ha csak preventíven szeretnénk támogatni az egészségünket, mert a cékla fogyasztás jótékonyan hat a szervezet sav-bázis egyensúlyára, serkenti a sejtek növekedését és vörös festékanyagának köszönhetően gátolja a daganatos sejtek kialakulását.
Terhes nőknek is nagyon ajánlott a fogyasztása, mert a magas a folsav elengedhetetlen a magzat fejlődéséhez.
Bizonyított tény, hogy a terhesség korai szakaszában a magasabb folsav bevitellel, megelőzhető számos fejlődési rendellenesség, mint például a nyitott gerinc szindróma. Ezen kívül a folsav az agy és az idegrendszer kifejlődéséhez is nélkülözhetetlen.

Fogyasztása és elkészítése

A cékla fogyasztásánál is érdemes figyelni arra, hogy lehetőleg nyersen fogyasszuk a növényt, mert a hőkezelésnél az értékes vitaminok jó része károsodik.
A céklából is készíthető önmagában saláta, vagy része lehet bármilyen egyéb salátának is.
De csíkokra vagy szeletekre vágva kitűnő nassolni való is lehet, répával vagy más nyers zöldségekkel együtt.
A céklából facsart nyers zöldség lé a legegészségesebb zöldség levek közé sorolható, melynek léböjt kúrák, daganatos terápiák és méregtelenítések alkalmával kiemelt szerepe lehet az étkezésben.
De élvezeti szempontból készülhet belőle sütemény, vagy céklakrém leves, céklás-mákos penne vagy céklás rizottó is. A cékla felhasználásának számos lehetősége ismert.
Az értékes vitaminok megőrzése céljából, igyekezzünk nyersen vagy minimális hőkezeléssel elkészíteni.
A cékla csírája is rendkívül jó és hatóanyagban nagyon gazdag élelmiszer, a többi növényi csírához hasonlóan. 1-2g csírában annyi hatóanyag található mint egy egész céklagumóban.
Táplálék kiegészítő szerekben a cékla csíra őrleményt is előszeretettel alkalmazzák.

További értékes gyógyételek

 

D.A.S.H diéta – az USA-ban az első