A migrénes fejfájást általában fájdalomcsillapító gyógyszerekkel, és lehetőség szerint nyugodt környezet biztosításával szokták kezelni.
A legtöbb migrénes roham azonban a megfelelő gondolkodás és stressz kezelés elsajátításával és elegendő folyadék és ásványi anyag elfogyasztásával megelőzhető.
A megelőzésben nagyon hasznos a rendszeres sport tevékenység, mert ennek stressz levezető hatása, valamint az érfalakra gyakorolt erősítő, stimuláló és regeneráló hatásai nagyban segítik az erek megfelelő állapotát és vitalitását, valamint a gyulladásos állapotok megelőzését, a jobb nyirok keringés által.

A megfelelő mennyiségű és minőségű, rendszeres alvás (nem túl sok és nem túl kevés) szintén az idegrendszer általános regenerációját és a mozgás aktív és passzív időszakok arányának megfelelő egyensúlyban tartásával, javítja a szervezet működését és reakció és regenerációs képességét.
A megfelelő életmód és egészséges táplálkozás és mentális egészség, a migrén száműzését jelenti az ember életéből.

A migrénes rohamok, néhány esetben nagyon hamar megszűntethetőek, vagy a rohamok intenzitása és időtartama csökkenthető és egy gyógyszer nélkül elviselhető szintre lehet eljutni.
A migrénes hajlam, vagy adottság egy szuper érzékenységet jelent, mely rendkívül jól előre jelezi a változásokat, legyen az időjárás vagy bármely életbeli változás esetleg betegség.

Ha mégis jön a migrén

Ha érzed a fejfájás kialakulását, akkor azonnal érdemes cselekedni. Ha van étvágy, lehet fogyasztani valami kevés szénhidrátot, ez segít a gyors energiához jutásban, ami a roham alatt jól fog jönni.
Semmiképp ne együnk sokat és cukros (magas glikémiás indexű) ételeket. Egy csoki beleférhet, ha valaki kívánja az édeset, de ilyenkor egy fagylalt jobb megoldás de egy forró csoki is segíthet, ez igazából ízlés dolga, ha esetleg, mindenképp édességre vágysz.
Mindenképp igyal és lehetőleg vizet, már a roham előtt és alatt is. Próbálj meg lenyugodni, visszavenni az aznapi tempóból, vagy ha éjjel vagy reggel jelentkezik a fejfájás, akkor arra a napra egy lazább napot tervezni.
Ha van rá lehetőség, egy forró zuhany, vagy kádfürdő segíthet, az ellazulásban.

Semmiképp ne kezdj gyógyszerrel, még ha kellemetlen is vagy tudod (korábbi tapasztalatból), hogy anélkül nem fog elmúlni.
A fájdalomnak fontos szerepe van, a migrénes rohamok 4 órától 72 óráig is eltarthatnak, azután spontán is rendeződnek, mert a szervezet elkezd nagymennyiségű belső fájdalomcsillapítókat termelni és a gyulladást megszűntetni.
Minél hamarabb avatkozol be, gyógyszerrel, annál jobban tönkre teszed ezt a rendszered.

Ez ugyanolyan betegség mint egy megfázás, ott is pihenni kell, itt is.
Ha pár óra elteltével nem múlik el és már nem bírod tovább, akkor érdemes a gyógyszerhez nyúlni, de minél tovább bírod, annál valószínűbb, hogy egy pár alkalom után kitolódnak majd a migrénes rohamok közti idők és így lassan megszabadulhatsz ettől a problémától.

A fájdalomcsillapítók hatásairól ezen az oldalon is olvashatsz bővebben. Röviden az a lényeg, hogy nem a problémát kezelik, ami a migrént kiváltja és nem is annak következményeit, csupán a fájdalom inger terjedését gátolják meg. Tehát a probléma marad de te nem fogod érezni, ezért nem pihensz, nem figyelsz oda magadra, csak mész tovább. Ennek következménye, hogy rombolod a szervezeted.

A migrénes fejfájással küzdők között, magasabb a stroke bekövetkezésének kockázata. Ha ezt azzal tetézed, hogy ezalatt az elváltozás (roham) alatt nem pihensz, nem segítesz a szervezetednek, hanem a fájdalom mesterséges elmulasztásával tovább pörögsz, azzal növeled egy későbbi stroke kialakulásának esélyeit is.
Tehát ha nem tudod elkerülni a gyógyszert, akkor se viselkedj úgy, mintha nem lenne semmi probléma, próbáld meg gyógyszer nélkül, amíg csak bírod és lehet és ha muszáj bevenned valamit, akkor is kezeld úgy a helyzeted, hogy a migrén nem múlt el legfeljebb csak nem érzed.
Figyelj a jelekre és kezd el önmagad kezelését, fektess hangsúlyt a megelőzésre és keress föl olyan gyógyítót, természetgyógyászt vagy fájdalom klinikát aki nem csupán gyógyszerrel akar kezelni a migréned.
Kezdj a betegség mélyebb megértésébe, hogy önmagad kezelhesd és megérthesd mit üzen neked a migrén.
Ehhez az “öngyógyítás művészete” cikksorozatban, ezen az oldalon is találhatsz néhány tanácsot és inspirációt.

Vannak gyógynövények, melyek a migrén kezelésében segíthetnek. Ilyen például az ánizs, a bazsalikom, az édeskömény, a levendula, a mák vagy az orbáncfű is. Persze ezek felhasználását, kiválasztását és hatásait érdemes bővebben megismerni, hogy a neked megfelelőt kiválaszthasd vagy esetleg más növényekkel kombinálva használhasd. Erre itt az oldalon is találsz leírásokat.

A fejfájások okai és kezelése – migrén 2. rész