Papaya – Carica papaya, a dinnyefafélék családjába tartozó növény, eredetileg Közép-Amerikából származik de mára már a világ számos trópusi táján termesztik.
Kedvelt gyümölcse rendkívül ízletes, salátákhoz, édességekhez de italokhoz is előszeretettel használják.
A papaya tartalmaz B1, B3 és B5-vitaminokat, C-vitamint és E-vitamint, valamint folátot, ami a folsav (B9-vitamin) természetes formája. Ezen kívül a papaya tartalmaz, káliumot és egy kevés kalciumot és magnéziumot is. Emellett gazdag karotinoidokban is, melyek rendkívül jó antioxidáns anyagok.
A papaya számos enzimet tartalmaz, papaint, chymopapaint, lizozimet és a lipázt valamint reninnint és pektázt is.

A papaya legfontosabb enzimje számunkra a papain vagy más néven papaya proteináz I, egy cisztein proteáz enzim mely az ember által termelt pepszinhez nagyon hasonló.
A papaya enzimjei kiválóan támogatják az emésztési folyamatainkat, a fehérjék, szénhidrátok és zsírok lebontását és hasznosulását.
A papain a gyomorsav hiányban szenvedőknél az emésztést segíti, a gyomorsav túltermelést viszont képes orvosolni azáltal, hogy a savlekötőként is működik.
A papain emésztést javító hatásai miatt, tökéletesebb fehérje lebontást eredményez, így csökkentve az emésztetlen fehérjék rothadásából keletkező mérgeket. Ezzel óvja a bélflórát, támogatja az immunrendszert és tisztítja a belek falát, azaz javítja a tápanyagok felszívódását, melyen keresztül további jótékony hatásokat eredményez.
A papaya ezen kívül gazdag fehérjékben is, ebben a növényben nagyon sok eszenciális (olyan nélkülözhetetlen aminósavak, melyet az emberi szervezet nem képes előállítani) aminosav is megtalálható.
Ez a gyümölcs érés közben veszít a fehérje tartalmából és növeli a kalória tartalmát, ezért a félig érett gyümölcsökben magasabb a fehérje tartalom.
A növény levelei 10 – 15 ször nagyobb mennyiségben tartalmaznak papaint mint a gyümölcs, ezért a levelek szárított és őrölt formáját alkalmazzák inkább táplálék és étrend kiegészítő szerekben.
A papaya beiktatása az étrendünkbe ezért számos betegség megelőzésében illetve gyógyításában segíthet.
A félig érett gyümölcsöket sóval, citromlével, mézzel vagy egyéb fűszerekkel is ízesíthetjük. De bűntudat nélkül fogyasztható az érett gyümölcs is, mert rendkívül finom.
Méregtelenítő vagy általános diétáknál, böjtkúráknál érdemes beiktatni, legalább is a kúra azon szakaszába ahol a gyümölcscukor még belefér.
Ezért az emésztési problémákkal, székrekedés, puffadás, túlzott savtermelés és a magas vérnyomással élők diétáiba érdemes beiktatni ezt a gyümölcsöt is.

D.A.S.H diéta – az USA-ban az első