lenmag

Lenmag a len – Linum, növény magja, mely a lenfélék családjának névadó növénye. A mintegy 230 fajjal rendelkező növénycsalád a mérsékelt éghajlaton és a szubtrópusi területeken előforduló, ősi haszonnövény.
A régészeti kutatások 34 000 ével ezelőtti, feldolgozott len szálakat is találtak már, ami arról tanúskodik, hogy ez a haszonnövény ősidőktől fogva jelen van az emberiség történelmében.

A lent elsősorban textil készítésre használják, mivel erős és rugalmas szálai erre kitűnően alkalmasak.
A len magjából kinyert olaj, különböző kencék, festékek és tartósító szerek alapanyaga is egyben.
A lenolajat hideg sajtolással kinyerve rendkívül egészséges, étkezésre alkalmas növényi olajat állítanak elő belőle.
A lenolajban található esszenciális, többszörösen telítetlen zsírsavak mennyisége és egymáshoz viszonyított aránya, rendkívül egészséges az emberi szervezet számára. Nagy mennyiségben tartalmaz omega3 és omega6 zsírsavakat, ezért táplálék kiegészítőnek kitűnően alkalmas.
Akár diéta vagy vegetáriánus táplálkozás esetén, kitűnően alkalmas a szükséges és jó minőségű zsír bevitel pótlására. Salátákra vagy egyéb ételekhez adva kitűnően illeszkedik a modern és egészségtudatos táplálkozáshoz.
A lenmag őrleményét is jól fel lehet használni a tudatos táplálkozás és természetes gyógymódok területén.
A lenmag magas fehérjetartalmú, rostokban, B-vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag. Kiemelkedő a tiamin-, magnézium- és foszfortartalma.
Gyógyhatását viszont az elmúlt évek számos kutatása szerint inkább a benne lévő különleges olajokra, azok omega3 és omega6 tartalmára és szintén az olajban található lignánokra lehet visszavezetni.
Mivel a lenmag rendkívül kicsi és egyben a legtöbb maghoz hasonlóan kemény is, ezért őrlés nélkül nem jól emészthető, megőrölve viszont lenmagliszt formájában már hasznos táplálék kiegészítő válik belőle.
A lenmaglisztet (amit egyébként magokból kávédarálóval is elő lehet állítani), hozzá adhatjuk joghurthoz, főzelékhez és különböző tésztákhoz vagy egyéb ételekhez.

Sem az olajat sem a lisztet nem érdemes hőkezelni, tehát sütés, főzés előtt az ételhez adni, mert mind az olaj telítetlen zsírsavai, mind a vitaminok károsodnak a hő hatására.

A lenmag olaj és a lenmagliszt fogyasztása is jótékony hatású lehet az érelmeszesedés lassítása érdekében, gyulladáscsökkentő hatása miatt és mert kedvező irányban befolyásolja a koleszterin szintet és a vérzsírok arányát. A lenmag olaja véralvadás csökkentő hatású és ligánjainak határozott vérnyomás csökkentő hatást tulajdonítanak.
Kedvezően befolyásolja a vércukor szintet is, ezért a cukorbetegség megelőzésében és a prediabéteszben szenvedőknél is ajánlott táplálék kiegészítő.
A lenmagban található fitoösztrogéneknek köszönhetően a menopauzában szenvedő nőknek is nagyon ajánlott a lenmag őrlemény fogyasztása. A növényi ösztrogének nagyon hasonlóak az emberi szervezetben keletkező ösztrogénhez, ezért a változó korban jellemző hormonhiányos állapotokat és azok hatásait képesek jelentős mértékben csökkenteni, mintegy természetes hormonpótlóként.
Így a hangulati és hőhullámok gyakoriságának csökkentését és a tumorok kialakulásának valószínűségét is kedvezően befolyásolja.
Ezen kívül a lenmagolaj fogyasztása ízületi gyulladások és más, például légzőszervi gyulladások esetén is kedvezően hathat a gyulladásos folyamatok mérséklésére és ezzel a betegség gyógyulására.

A lenmagliszt kitűnő adszorbciós tulajdonságokkal rendelkezik, melyet faszén porral összekeverve tovább javíthatunk, ezért kis vízzel vagy gyógynövény főzettel keverve olyan masszát készíthetünk belőle, mely a darázs, pók vagy egyéb csípésekre helyezve (gézlappal és ragasztószalaggal rögzítve) képes kiszívni és megkötni a mérgeket és ez által csillapítani a gyulladást.

Készíthetünk belőle lenmag kását is, de a lenmagot (1 ek 2,5 dl gyöngyöző vízben) 30 percig megfőzve, majd lehűtve és leszűrve is fogyaszthatjuk (már csak akkor szűrjük ha szobahőmérsékletűre hűlt). Mézzel vagy juharsziruppal esetleg steviával édesíthető is
A lenmaglisztet mindig bő folyadékkal együtt érdemes fogyasztani, mivel megköti a vizet és ezért székrekedést okozhat. A lenmagolaj viszont hasmenést válthat ki, ezért érdemes mérsékelve és táplálékkal, rosttal együtt fogyasztani. Egy adag salátára vagy főzelékre maximum 1 ek lenmag olajat öntsünk.

Ellenjavallat
Szoptatós vagy várandós anyáknak, illetve krónikus bélgyulladás, Chron betegség vagy IHB (irritábilis bél szindróma) esetén nem javasolt, a szisztémás sclerosisos betegek is kerüljék a fogyasztását.

Gyulladás csökkentés, táplálkozással és gyógynövényekkel